«Ledelse for læring i praksis»
Fylkesmannen i Agder arrangerte «Styrerkonferansen» den 27. mars 2019. 200 styrere fra hele Agder var samlet til en dag der ledelse i barnehagene var satt på dagsorden.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Alle i barnehagen har ansvar for den pedagogiske virksomheten, men det er styreren som må være redaktør av utviklingen. Dette betyr at styrerrollen er veldig viktig i forhold til planlegging, struktur og innhold. Elin Ødegård fra Læringsmiljøsenteret snakket om «Ledere som kan og vil». Ledelsesarbeidet med personalet er samhandlingsledelse, der retning er både styrt og valgt.
Elin Gullestad Bratt foreleste om «Å lede frem motivasjon, utvikling og kvalitet i alle ledd». Relasjonsledelse har etter hvert blitt et kjent begrep. «Å være en god leder for akkurat de menneskene du har fått utdelt kan være en utfordring for oss alle sammen. For å lykkes i ledelse og samspill med andre er det viktig å forstå at vi selv spiller en avgjørende rolle for at de gode møtene skal finne sted».
Kunnskapsdepartementets strategi «Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018 – 2022» skal støtte opp om arbeidet med rekruttering og kompetanseutvikling. Barnehagen skal være et sted der de ansatte har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et fellesskap. Dette krever kompetent og oppdatert barnehageledelse.
Det er store variasjoner i kvaliteten på barnehagetilbudene. Ny rammeplan er ett av flere viktige skritt i retning av en god barnehage for alle barn. For å lykkes med å utvikle kvaliteten, og med å realisere kravene i rammeplanen må vi drive målrettet kompetansebygging i barnehagesektoren – sammen!