Områdeovervåkning -sosialhjelpsutvikling i Agder 2020, delrapport 7- Tilgjengelighet og digitalisering
Som følge av Korona pandemien har Statsforvalteren innhentet dokumentasjon om status på arbeidet med de sosiale tjenester i NAV i Agder.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
I delrapport 7 presenterer vi NAV kontorenes vurdering av tilgjengelighet for utsatte grupper på NAV.
Kravet til forsvarlighet forutsetter at tjenestene er tilgjengelig for alle som har et hjelpebehov. Sosialtjenesteloven er samfunnets siste sikkerhetsnett, og skal ivareta de mest vanskeligstilte. Det stiller krav til hvordan kommunen sikrer tilgjengeligheten til tjenestene, også i en unntakstilstand.
Mange kommuner er koblet på digitale løsninger for dialog og for søknad om økonomisk stønad. I en periode der store deler av det offentlige Norge har vært stengt ned, har dette vært en løsning som har bidratt til å ivareta et minstekrav.
NAV kontorene mener digitale tiltak har bidratt til økt tilgjengelighet. Statsforvalteren har forventninger om at man også sikrer mulighet for fysisk oppmøte på NAV-kontoret, både med og uten avtale.
Det skyldes at ikke alle brukere er digitale, og at enkelte kan ha behov for tjenester som ikke tilbys digitalt. Personer som har et hjelpebehov skal kunne henvende seg til NAV-kontoret for å få lagt frem sin sak, stille spørsmål, motta råd og veiledning og eventuelt få hjelp til å fylle ut søknad.
Rapporten må ikke forveksles med undersøker Statens Helsetilsyn gjennomfører i 2020 og 2021 om tilgjengeligheten til NAV sine sosiale tjenester. I denne kartleggingen er det ikke bare NAV selv som vurderer sin tilgjengelighet, men at også brukere og samarbeidspartnere blir involvert – i tillegg gjør Statens Helsetilsyn et omfattende arbeid ifht. NKS.
Delrapporten finner du i lenken til høyre.