Ny veileder om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven
Arbeids- og velferdsdirektoratet har med utgangspunkt i dagens situasjon med økte levekostnader utarbeidet en egen veileder om økonomisk sosialhjelp.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
For tiden opplever vi prisøkning på en rekke varer og et høyere rentenivå enn det vi er vant med. Dagens situasjon med økte levekostnader har ført til at flere sliter økonomisk og kan være i behov av hjelp fra Nav-kontoret.
Sosialtjenesteloven er samfunnets siste sikkerhetsnett for dem som trenger det. Det er ikke minst viktig i tider som denne, når mange opplever utrygghet og de som har minst fra før rammes aller hardest.
Formålet med den nye veilederen er å :
- synligjøre det store handlingsrommet sosialtjenesteloven gir kommunene
- gi Nav-kontorene et praktisk hjelpemiddel for å kunne utøve skjønn og foreta konkrete og individuelle vurderinger
Veilederen består av fire deler som gir Nav-kontoret anbefalinger på følgende områder:
1. Informasjon og tilgjengelige tjenester
I dagens situasjon er det særlig viktig at Nav-kontoret sørger for at informasjon om de sosiale tjenestene når ut til befolkningen i kommunen.
2. Kartlegging av den enkeltes behov
I en tid med raske endringer i levekostnader, er det særlig viktig at Nav-kontoret følger med på gjeldende prisnivå i samfunnet, kartlegger hvilke nødvendige utgifter brukeren har og hvor høye disse utgiftene faktisk er nå. Normer eller satser er kun veiledende. Kommunen bør fortløpende vurdere om veiledende normer som brukes, danner et godt utgangspunkt for utmåling av økonomisk stønad sett i sammenheng med prisveksten.
3. Vurdering og beslutning
Sosialtjenesteloven gir i stor grad rom for bruk av faglig skjønn for å finne frem til fleksible løsninger som er tilpasset behovene til den enkelte. Normer eller satser er kun veiledende. Kommunen bør fortløpende vurdere om veiledende normer som brukes, danner et godt utgangspunkt for utmåling av økonomisk stønad sett i sammenheng med prisveksten.
4. Oppfølging
Opplysning, råd og veiledning handler om å forebygge og løse sosiale og økonomiske problemer. Mange opplever nå en vanskelig økonomisk situasjon fordi levekostnadene øker. De som merker dette aller mest er personer som lever i lavinntekt, inkludert barnefamilier, men også nye grupper i samfunnet opplever utfordringer knyttet til egen økonomi.
Det er viktig at tjenesten gjøres kjent for alle som kan ha behov for opplysning, råd og veiledning.