Digital samling om skolemiljø - Aktivitetsplikten i praksis
Statsforvalteren arrangerer 28. september årets andre digitale samling om skolens arbeid med skolemiljø og aktivitetsplikten.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Skolen skal utvikle inkluderende felleskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. Et raust og støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv kultur der elevene oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling. Et systematisk arbeid er avgjørende for å skape et trygt og godt skolemiljø. Samlingen tar utgangspunkt i praksiseksempler fra skolers arbeid med aktivitetsplikten.
Den første samlingen rettet fokus mot delpliktene følge med, gripe inn, varsle og undersøke.
Samlingen 28. september retter hovedfokus mot å høre barn, vurdering av barnets beste og egnede tiltak i skolemiljøsaker.
Inger Bergkastet bidrar med faglig innlegg på samlingen. Hun er lærer, spesialpedagog og forfatter. Nå jobber hun som prosjektleder ved HINN. Bergkastet har lang erfaring fra arbeid i skolen og som leder av æringsmiljøteamet i veiledningstjenesten i Oslo kommune.