Personellsikkerhet og klarering
Her kan du finne informasjon om personellsikkerhet og klarering.
Sikkerhetsklarering av personale - et forebyggende tiltak etter krav i Sikkerhetsloven
Sikkerhetsloven angir minimumskravene for beskyttelse av informasjon og objekter av betydning for rikets eller alliertes sikkerhet eller andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser. Regelverket fastsetter forebyggende tiltak mot forberedelse til, forsøk på og gjennomføring av spionasje, sabotasje eller terrorhandlinger. Sikkerhetsklarering av personale kan være et slikt tiltak.
Loven gjelder for alle forvaltningsorganer som er i besittelse av skjermingsverdig informasjon eller objekt. I tillegg gjelder loven for leverandører til forvaltningsorganer når leverandøren kan få tilgang til skjermingsverdig informasjon eller objekt.
Viktig å huske på
- Alle kommuner, fylkeskommuner, interkommunale selskap og statsforvaltere som søker om sikkerhetsklarering for ansatte i egen virksomhet er «anmodende myndighet».
- Statsforvalteren er anmodende myndighet for egne ansatte, øverste leder for kommunene (kommunedirektør), øverste leder for relevante interkommunale selskap og medlemmer i fylkesberedskapsrådet som ikke har en anmodende myndighet i egen fagkanal.
- For kommunedirektør skal sikkerhetsklareringen gå gjennom de respektive Statsforvalter. Statsforvalteren skal fylle ut del 1 i personopplysningsblanketten og sende søknaden videre til Sivilklareringsmyndighet (SKM).
- Personopplysningsblanketter blir endret fra tid til annen. Det er viktig å benytte blanketten som til enhver tid er siste utgave, for å være sikker på at søknaden vil bli behandlet, dette finnes her.
- Det er viktig at personopplysningsblanketten er korrekt utfylt. Personopplysningsblanketten og veilederen finnes her. I tillegg er det lagt ut generell informasjon om sikkerhetsklarering her.
Informasjon fra Sivil klareringsmyndighet
- Alle kommuner, fylkeskommuner, interkommunale selskap og statsforvaltere som søker om sikkerhetsklarering for ansatte i egen virksomhet er «anmodende myndighet».
- Statsforvalteren er anmodende myndighet for egne ansatte, øverste leder for kommunene (kommunedirektør), øverste leder for relevante interkommunale selskap og medlemmer i fylkesberedskapsrådet som ikke har en anmodende myndighet i egen fagkanal.
- For kommunedirektør skal sikkerhetsklareringen gå gjennom de respektive Statsforvalter. Statsforvalteren skal fylle ut del 1 i personopplysningsblanketten og sende søknaden videre til Sivilklareringsmyndighet (SKM).
- Personopplysningsblanketter blir endret fra tid til annen. Det er viktig å benytte blanketten som til enhver tid er siste utgave, for å være sikker på at søknaden vil bli behandlet, dette finnes her.
- Det er viktig at personopplysningsblanketten er korrekt utfylt. Personopplysningsblanketten og veilederen finnes her. I tillegg er det lagt ut generell informasjon om sikkerhetsklarering her.
- Alle anmodende myndigheter må kontrollere at blanketten er korrekt utfylt.
- Personopplysningsblanketten sendes til: Sivil klareringsmyndighet, Postboks 100, 1501 Moss. Bruk dobbel konvolutt og merk innerste konvolutt med «SKM PERSONKONTROLL» eller «Statsforvalteren – PERSONKONTROLL» for kommunedirektørene som skal gå via Statsforvalteren.
- Anmodende myndighet er selv ansvarlig for å ivareta personkontrollopplysninger i henhold til sikkerhetsloven og virksomhetsikkerhetsforskriften.
Informasjon fra Sivil klareringsmyndighet
- Den som skal klareres skal bruke veilederen til hjelp ved utfylling av skjema.
- Det bør etableres gode interne rutiner for veiledning av de som skal klareres. Spesielt autorisasjonsansvarlige bør legge vekt på å veilede egne ansatte som skal fylle ut skjema
- Anmodende virksomhet må gi en god og forståelig begrunnelse for klareringen. Unngå fagterminologi og interne uttrykk. Skriv tydelig. Klareringsmyndigheten vil avvise blanketter der klareringsbehovet ikke er tilstrekkelig begrunnet eller godt nok dokumentert.
- SKM har ikke behov for at anmodende virksomhet skriver følgebrev til personopplysningsblanketten.
Kommuner og andre etater som trenger veiledning om sikkerhetsklarering og utfylling av blanketten kan ta kontakt med Statsforvalteren.
Hvem bør være sikkerhetsklarerte i kommunene?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Statsforvalteren i Innlandet anbefaler alle kommunene til å ha minimum tre sikkerhetsklarerte ansatte.
Nytt fra 1. januar 2019
Ny lov om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven) med tilhørende forskrifter trådte i kraft 1. januar 2019. Dere kan finne mer om dette på nettsiden til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Kontaktpersoner
Lenker
Dokumenter
Fremgangsmåte
Rådmann/ kommunedirektør fyller ut personellopplysningsblanketten og sender den til Statsforvalteren i Innlandet. Statsforvalteren kontrollerer at blanketten er korrekt utfylt og fyller ut anmodning om sikkerhetsklarering på vegne av rådmann/ kommunedirektør.
Ordfører og kommunal beredskapsrådgiver fyller ut personellopplysningsblanketten og sender den til egen rådmann/ kommunedirektør. Rådmann/ kommunedirektør kontrollerer at blanketten er korrekt utfylt og fyller ut anmodning om sikkerhetsklarering på vegne av ordfører/ kommunal beredskapskoordinator .
Når personopplysningblanketten og anmodning om sikkerhetsklarering er ferdig utfylt er informasjonen gradert, begrenset (B).
Dokumentasjonen sendes i dobbel konvolutt der innerkonvolutten er merket med personkontroll til Sivil klareringsmyndighet, Postboks 100, 1501 Moss.