Si fra til rektor først
Hvis du ikke har det bra på skolen, må du eller foreldrene dine melde ifra til rektor om hva du opplever. Rektor skal ta det du opplever på alvor, og skolen må undersøke det som har skjedd. Undersøkelsene skal gi skolen informasjon slik at de kan lage tiltak for å hjelpe deg. Du har rett til å si hva du mener og ønsker av tiltak hvis du ønsker det. Du har også rett til å si din mening selv, eller la andre si det for deg. De voksne på skolen skal gjøre alt de kan for at du skal ha det trygt og godt på skolen.
Skolen skal alltid lage en skriftlig plan med tiltakene som viser hvordan de skal hjelpe deg. Du har rett til å si hva du mener om planen, og du har rett til å få planen fra skolen.
Si fra til Statsforvalteren hvis skolen ikke gjør nok
Rektor må kjenne til hvordan du opplever skolemiljøet. Rektor har fem arbeidsdager på å gjøre deg trygg på at skolen skal hjelpe deg. Hvis du etter de fem arbeidsdagene ikke er trygg på at skolen vil klare å hjelpe deg, kan du melde fra til oss hos Statsforvalteren. Det samme gjelder hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor. Vi som jobber hos Statsforvalteren skal først finne ut om skolen har gjort jobben sin. Hvis vi finner at de ikke har gjort jobben sin, kan vi bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få en trygg og god skolehverdag.
Slik jobber Statsforvalteren med saker som blir meldt inn
Vi tar kontakt med deg som har meldt saken så fort vi kan etter at vi mottar meldingen. I telefonsamtalen vil vi høre fra deg hva meldingen gjelder. Vi vil også fortelle deg om videre behandling hos oss.
Etter at vi har snakket med deg vil vi ta kontakt med rektor. Rektor skal ha kjent til hvordan eleven opplever skolemiljøet i minst fem arbeidsdager.
Hvis rektor har kjent til saken lenge nok kan vi ta saken til behandling. Vi sender e-post til skolen der vi ber skolen forklare hvordan den har utført pliktene den har overfor eleven (aktivitetsplikten). Skolen skal sende inn dokumentasjon som bekrefter det de skriver.
Skolen skal forklare hva som er gjort for å:
- Følge med på hvordan eleven har det på skolen.
- Gripe inn i situasjoner eller krenkelser som eleven blir utsatt for.
- Varsle rektor om mistanke eller kjennskap til at eleven ikke har det trygt og godt på skolen.
- Undersøke saken til eleven.
- Lage tiltak på bakgrunn av undersøkelser og opprette en aktivitetsplan.
Skolen skal også forklare:
- Hvorfor tiltakene de har valgt er egnede og tilstrekkelige.
- Hvordan eleven har blitt hørt og fått mulighet til å være med på å lage tiltak.
- Hvordan skolen har vurdert hva som er det beste for eleven og andre elever.
Forklaringen og dokumentasjonen skolen sender oss skal den også sende til foreldrene dersom eleven er under 18 år. Dere kan uttale dere til oss om det skolen skriver.
Elevens rett til å bli hørt
Vi vil gjerne snakke med eleven slik at han eller hun får fortalt oss om sin opplevelse av skolemiljøet. Eleven har rett til å uttale seg i saker som angår ham eller henne, men dette er ikke en plikt. Det er heller ikke noe eleven må gjøre for at vi skal behandle saken.
Statsforvalterens vedtak
Statsforvalteren skal undersøke om skolen har oppfylt sin aktivitetsplikt. Dette er plikten til å følge med, gripe inn, varsle, undersøke og sette inn tiltak.
Dersom skolen ikke har oppfylt aktivitetsplikten kan Statsforvalteren bestemme hva skolen skal gjøre for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Statsforvalteren vil bestemme dette i et vedtak i saken. Hvis du er uenig i vårt vedtak har du rett til å klage. Statsforvalteren skal behandle klagen din. Dersom vi ikke gir deg medhold skal vi sende klagen din til Utdanningsdirektoratet, som er klageinstans.