Fleip eller fakta om vern
Fra starten av verneplanprosessen og fram til i dag har det kommet fram mange påstander om konsekvensen av et eventuelt vern. Noen av påstandene er helt korrekte, mens andre bygger på misforståelser eller myter.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Bygging
Det er rett at et vern vil føre til en streng forvaltning av området. Det kan ikke oppføres hytter med unntak av den som er avklart under prosessen på Bunes. Det kan ikke anlegges veier eller andre tyngre tekniske inngrep. Vern vil ikke være til hinder for vedlikehold av hytter, og det kan søkes om dispensasjon for mindre utbygging av eksisterende hytter. Det vil også kunne gis dispensasjon for nødvendige bygg og tiltak for å stimulere til økt beitebruk i området.
Grunneierretten
Grunneierne mister ikke eiendomsretten. Dagens bruk, jakt og fiske berøres ikke av vern. I dag må grunneierne ha tillatelse til byggetiltak hos kommunen etter plan- og bygningslovens bestemmelser. Kulturminnelovgivingen setter og begrensninger for hva en grunneier kan gjøre. Ved vern må grunneierne i tillegg forholde seg til vernebestemmelsene.
Marint vern
Etablering av nasjonalpark vil ikke innebære vern av havet eller begrensing på bruk av ressursene her. Selv om grensene i forstudiet til konsekvensanalyse fra 2012 var tegnet langt ut i havet, konkluderte styringsgruppa for verneutredningen helt i startfasen med at vern av havområder var uaktuelt. Riktignok går grensen noen steder ut i havet for å få med viktige holmer og øyer som utgjør en viktig del av landskapet og leveområder for fugl. I de områdene kan man ikke etablere faste installasjoner med unntak av eventuelt mindre tiltak knyttet til fiskeri. Vernet regulerer ikke fiske og bruk av båt innenfor disse havområdene.
Tiltak i randsoner
Utenfor grensene for nasjonalparken er det kommunen som forvalter arealene etter plan- og bygningsloven. Regelverket for nasjonalparken vil ikke gjelde utenfor grensene. Kommunen kan imidlertid se arealbruken i randsonen i sammenheng med forvaltning av verneområdet, for eksempel ved å velge hvor en vil tilrettelegge for parkering, informasjonstiltak og andre tiltak som kanaliserer ferdselen innenfor verneområdet til beste både for dem som bruker området og for naturen.
Ferdsel
Allemannsretten gjelder både utenfor og innenfor en eventuell nasjonalpark, og det vil ikke bli restriksjoner på ferdsel til fots. I og med at det er et problem med mye slitasje vil man heller forsøke med tilrettelegging og informasjon som kan bidra til å styre ferdselen bort fra de mest sårbare områdene.
Lillian Rasmussen, ordfører i Moskenes kommune
Stein Iversen, ordfører i Flakstad kommune
Roar Høgsæt, fylkesmiljøversjef, Fylkesmannen i Nordland
Kronikk trykt i Lofotposten 23. mars. Dette er den sjette av flere kronikker som omhandler vern av Lofotodden nasjonalpark. Målet med serien er å informere om bakgrunnen for oppstart av verneplanarbeidet og hvilke konsekvenser etablering av nasjonalpark vil ha. Lenke til kronikker som tidligere er publisert ligger i høyremargen.