Klager på standpunktkarakterer i grunnskolen 2021

For skoleåret 2020-2021 fikk vi hos Statsforvalteren inn 102 klager på standpunktkarakterer i fag, og i orden og oppførsel. Antallet er mer i tråd med et normalår, etter kun 80 klager i fjor. Dette skyldtes muligens en periodevis ekstraordinær undervisningssituasjon.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 29.10.2021

Klageordningen

Mange som sender inn klage er uenige i standpunktkarakteren som skolen har satt, og oppfatter vår rolle slik at vi kan endre karakteren. For karakterene i fag er dette ikke riktig. Statsforvalteren sin oppgave som klageinstans er å undersøke om reglene for vurdering er fulgt. Dersom vi kommer til at reglene ikke er fulgt sender vi saken tilbake til skolen, som etter en ny vurdering fastsetter endelig karakter. Du kan lese mer om reglene som gjelder for vurdering og klage i kapittel 3 og 5 i forskrift til opplæringslov og på Udir.no

Hva klager vi på?

Av 112 grunnskoler i Rogaland med ungdomstrinn, er det 38 som har sendt inn klager til oss. De fire fagene det klages mest på er mat og helse, norsk, kunst og håndverk og engelsk. Alle fagene hvor det fastsettes standpunktkarakter er representert, men disse fire fagene utgjør mer enn halvparten av klagene. Nær 70 % av klagene er på karakterene 3 og 4.

Hva ble utfallet av klagene og hvorfor?

Dersom Statsforvalteren gir deg medhold i klagen, sender vi den tilbake til skolen for ny vurdering. Karakteren kan etter dette bli satt opp, bli stående eller bli satt ned. Vi ga klager medhold i 82% av klagene som kom inn. De fleste skolene har sendt oss kopi av ny vurdering, og har satt opp karakteren i 55 % av klagene som fikk medhold fra oss.

Det er en høy andel av klagene som får medhold. I om lag 20 % av tilfellene er det rektor eller faglærer som selv peker på at karakteren sannsynligvis ikke er riktig, eller at vurderingsarbeidet underveis ikke har vært godt nok. I mer enn 80 % av klagene som får medhold hos oss, så er hovedårsaken at det ikke går klart fram at det er kompetansemålene i læreplanen i faget som er grunnlaget for vurdering. Det er ofte mangelfull beskrivelse av den enkelte elev sin kompetanse som begrunnelse for at aktuell karakter ble gitt. En standpunktkarakter skal være et uttrykk for elevens samlede kompetanse, basert på hele læreplanen og vurdert på forskjellige måter. I en del tilfeller er karakteren basert på en for liten del av læreplanen i faget, eller at karakterene eleven har oppnådd i løpet av et gitt tidsrom legges sammen og deles på antallet. Sistnevnte er det lovgiver kaller summativ vurdering, og er i strid med forskriften som vektlegger formativ vurdering fram mot standpunktkarakter og har som mål å fremme elevens læring.

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner