Rammeplan for skolefritidsordningen
SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi omsorg og tilsyn.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Rammeplan for SFO
I 2021 ble det innført rammeplan for SFO. Rammeplanen skal bidra til et mer likeverdig tilbud over hele landet.
Rammeplanen for SFO er en forskrift til Opplæringsloven
Kompetanseutvikling i SFO
Utdanningsdirektoratet har laget en kompetansepakke for å bygge opp under kollektiv kompetanseutvikling i SFO, samt bidra til at du som ansatt kan øke din kompetanse om trygt og godt miljø i SFO innenfor gjeldende regelverk.
Kompetansepakken
Kompetansepakken skal bidra til refleksjon over verdier, holdninger og kultur, samt utvikling av egen praksis og økt handlingskompetanse. Det er totalt 7 moduler, og det er utviklet lederstøtte til dere som skal drive utviklingsarbeidet i hver modul.
Gå til kompetansepakken på nettsiden til Utdanningsdirektoratet
Skolemiljøet til eleven
Opplæringsloven kapittel 9 A om eleven sitt skolemiljø gjelder også for SFO, bortsett fra unntaka som følger av § 9-A-1. Kapittel 9 A handler om retten til trygt og godt fysisk og psykososialt miljø i SFO og plasserer ansvar for barna sin trygghet hos de voksne.
Fordeling av ansvar og oppgaver
Kommunen eller den kommunen bruker til å oppfylle plikten etter § 13-7 i opplæringsloven, har ansvar for at SFO blir drevet i samsvar med gjeldende regelverk. Eier skal i tillegg legge til rette for at SFO har anledning til å planlegge og evaluere virksomheten, drive kompetanseheving og reflektere over innhold og ulike arbeidsmåter.
Hvis SFO er knyttet til en skole, skal rektor til vanlig lede virksomheten. Oppgaven kan delegeres til en som får ansvar for den daglige driften av SFO.
Statsforvalteren har ansvar for å bidra til at skoleeier og skoler forstår og tar i bruk rammeplan for SFO.