Spesialundervisning for voksne
Voksne med rett til grunnskoleopplæring etter opplæringslovens (oppll.) § 4A-1 kan ha rett til spesialundervisning etter oppll. § 4A-2. Kommunens PP-tjeneste (pedagogisk-psykologisk tjeneste) skal utarbeide en sakkyndig vurdering før det blir fattet vedtak om spesialundervisning etter oppll. § 4A-2. Denne vurderingen skal inneholde både en vurdering av den voksnes behov og en tilrådning knyttet til hvilket opplæringstilbud den voksne skal ha.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Oversikt over reglene som gjelder for spesialundervisning for voksne.
Etter oppll. § 4A-2 finnes to alternative grunnlag for rett til spesialundervisning for voksne:
Første ledd sier at du som voksen har rett til spesialundervisning når du ikke har, eller kan få, et tilfredsstillende utbytte av den ordinære grunnskoleopplæringen. Kommunen må vurdere konkret og skjønnsmessig ut ifra den enkeltes behov. Vurderingen må alltid avklare om den voksnes behov kan møtes ved å tilpasse det ordinære opplæringstilbudet. Voksne som har rett til spesialundervisning etter denne hjemmelen , har rett til et opplæringstilbud som gir et forsvarlig utbytte av opplæringen, jf. oppll §§ 4A-2 tredje ledd og 5-1 andre ledd.
Andre ledd sier at du som voksen med særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde vedlike grunnleggende ferdigheter har rett til slik opplæring. Du har behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter når du trenger dette for å kunne fungere tilfredsstillende i samfunnet og i dagliglivet. For at du med voksenrett skal ha rett til spesialundervisning etter oppll. § 4A-2 andre ledd, er det tre vilkår som må være oppfylte:
- For det første må behovet være knyttet til grunnleggende ferdigheter.
«Grunnleggjande dugleik er i denne samanheng meint å dekkje ADL-trening (opplæring i daglege gjeremål), grunnleggjande kommunikasjonsdugleik, grunnleggjande lese- og skrivedugleik, motorisk trening og liknande.» (Ot.prp. nr. 46 (1996-1997):169
- For det andre må den det gjelder ha behov for opplæring. Aktiviteten må ha pedagogisk siktemål, være knyttet til opplæring i hele eller deler av fag og stå under kommunens ledelse og ansvar. Hvis hensikten med tilbudet/tilretteleggingen eksempelvis er behandling eller aktivisering, faller dette utenfor § 4A-2, andre ledd.
- For det tredje må den voksne ha et særlig behov for opplæring for å vedlikeholde eller utvikle grunnleggende ferdigheter. Hva som er et særlig behov, må kommunen vurdere skjønnsmessig og konkret ut fra den voksnes individuelle behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter.
Hensikten med spesialundervisning etter oppll. § 4A-2 andre ledd er å gi deg som voksen opplæring slik at du mestrer samfunnet og dagliglivet. Det særlige behovet må ha som bakgrunn at du ikke har tilstrekkelige grunnleggende ferdigheter til dette. Dine særlige behov kan for eksempel ha oppstått på grunn av en sykdom eller skade som har ført til at du ikke har grunnleggende lese- og skriveferdigheter.
Når det skal avgjøres om du har et særlig behov vil den sakkyndige vurderingen fra PP-tjenesten etter oppll. § 4A-2 tredje ledd, jf. oppll. § 5-3 spille en sentral rolle. PP-tjenesten skal i sin sakkyndige vurdering gjennomføre en vurdering og tilrådning i tråd med oppll. § 5-3, jf. oppll. § 4A-2 andre ledd.
Klage på spesialundervisning
Den voksne kan klage på både avslag om rett til spesialundervisning, på innholdet i enkeltvedtaket, på saksbehandlingen og på manglende oppfyllelse av enkeltvedtaket. Det er Statsforvalteren som er klageinnstans.