Tilgang til helseopplysninger i petroleumsvirksomhetens helsetjeneste.
Tilgang til helseopplysninger i petroleumsvirksomhetens helsetjeneste skal som hovedregel alltid være begrunnet i helsehjelp til pasienten. Skal man avvike fra dette prinsippet må man innhente samtykke eller ha særskilt hjemmel i lov eller forskrift.
Fylkesmannen i Rogaland har mottatt flere ulike henvendelser som gjelder operatørlegens innsyn i journal/ tilgang til helseopplysninger i petroleumsvirksomheten. En gjennomgang av regelverkets krav viser at innsyn ikke kan gis uten at det er begrunnet i helsehjelp.
Vi viser til helsepersonellovens § 21 som presiserer at det er forbudt å tilegne seg helseopplysninger uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten. Det er med bakgrunn i dette Fylkesmannens vurdering at vaktlege ikke kan videreformidle helseopplysninger internt i petroleumsvirksomheten til andre enn innretningens faglig ansvarlige lege (FAL). Operatørlege har heller ikke adgang til å innhente journalopplysninger for å ivareta sitt påseansvar med underleverandører.
I aktivitetsforskriften § 8 om helsetjenesten er følgende formulering brukt:
Operatøren eller den som står for driften av en innretning, skal sikre at enhver som oppholder seg på innretningen, har tilgang til faglig forsvarlige helsetjenester. Det følger av samme bestemmelse at helsetjenesten på en innretning som befinner seg på den norske kontinentalsokkelen skal ha en faglig ansvarlig lege (FAL).
Når operatøren benytter innleide flyttbare innretninger, har selskapet som er driftsansvarlig for innretningen ofte sin egen helsetjeneste og sin egen lege. I henhold til styringsforskriften § 6 om styring av helse, miljø og sikkerhet skal ansvaret for helsetjenesten være klart definert. Før aktiviteten på sokkelen starter vil det være avklart hvem som er FAL, da som regel driftsselskapets lege. I en slik situasjon har operatørens lege kun et ”påse”-ansvar ovenfor innretningens helsetjeneste. Dette innebærer at legen har en rolle som tilsynsinstans i henhold til styringsforskriften. Operatørens lege er da ikke direkte involvert i helsehjelpen som FAL og kan ikke regnes som samarbeidende personell. Operatørens lege er heller ikke administrativt ansvarlig for helsetjenesten.
Vi viser videre til helsepersonelloven § 21a. Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger: ”Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift.”
Videre kan vi minne om at pasienten kan gi samtykke til videreformidling av pasientopplysninger, Jf. helsepersonelloven § 22.
Dersom det er nødvendig for operatørens lege å motta opplysninger uten pasientens samtykke, bør disse, så langt det er mulig, i henhold til helsepersonelloven § 26 gis uten individualiserende kjennetegn. Dette kan etter vår vurdering være aktuelt ved mer alvorlige hendelser hvor områdeberedskapen er involvert, eller uavklarte situasjoner som kan eskalere, for eksempel epidemier. Dette er hendelser som også kan være varslingspliktige til Petroleumstilsynet i henhold til styringsforskriften § 29.