Klart språk i tekster om sosiale tjenester
Alle offentlige virksomheter skal kommunisere på et klart og riktig språk som er tilpasset mottakeren. Høsten 2022 og våren 2023 deltar vi i språkverksted med alle NAV-kontorene i Trøndelag, der målet blant annet er bedre språk i vedtak og andre tekster om sosiale tjenester.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Hva er klarspråk?
Klarspråk er ofte definert som "kommunikasjon med så tydelig ordlyd, struktur og visuell utforming at leserne i målgruppen finner informasjonen de trenger, forstår den og kan bruke den".
Hvorfor bryr vi oss om klarspråk?
Den viktigste grunnen til at vi bryr oss om klarspråk, er at vi ønsker at alle skal forstå det vi skriver. Personer som søker om sosiale tjenester kan være i en krevende livssituasjon. Det gjør det ekstra viktig at vi og NAV formulerer oss klart og tydelig, for å hindre misforståelser og usikkerhet. Vi bryr oss om klarspråk fordi vi vil.
I tillegg er det fornuftig, siden det sparer innbyggerne, NAV-ansatte og oss for tid som vi heller kan bruke til andre oppgaver. Vi bryr oss om klarspråk fordi vi bør.
Til slutt pålegger språkloven § 9 oss å skrive klart, korrekt og tilpasset målgruppen. Vi bryr oss om klarspråk fordi vi må.
Hvordan jobber vi med klarspråk?
Vi skriver tekster og diskuterer disse hver dag. Vi lager og bruker maler, for å sikre at tekstene våre blir best mulig.
Videre veileder og diskuterer vi med NAV-ansatte, blant annet på telefon, e-post og på kurs og andre møter. Noen ganger får vi spørsmål om språk i vedtak, og da svarer vi så godt vi kan på det.
I tillegg deltar vi i språkverkstedene som NAV Trøndelag og Arbeids- og velferdsdirektoratet gjennomfører for alle NAV-kontorene i Trøndelag i 2022 og 2023. I språkverkstedene jobber NAV-kontorene med å forbedre egne tekster, blant annet vedtak om sosialhjelp og kvalifiseringsprogram. Vi deltar for å kunne lære og gjøre tekstene våre bedre, og for å dele tankene våre om hva som er godt språk i vedtak og andre tekster om sosiale tjenester.
Hvordan vil vi jobbe med klarspråk fremover?
Arbeidet med klarspråk blir aldri ferdig. Vi vil derfor fortsette med å forbedre tekstene våre. Vi vil også fortsette å støtte NAV-kontorene i arbeidet sitt med tekstene sine, i det omfanget som kontorene selv ønsker.
Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger på tekstene våre. Hvis du har fått et brev fra oss om økonomisk sosialhjelp eller andre sosiale tjenester, vil vi derfor veldig gjerne høre om du har forslag til forbedringer. Dette gjelder både ansatte i NAV og privatpersoner i Trøndelag.
Hvor kan jeg lære mer om klarspråk?
For mer informasjon om klarspråk, se klarspråk.no. For mer informasjon om NAV sitt arbeid med klarspråk, se blant annet Språkrådet sin artikkel "Sosialhjelp som folk forstår" og hør podkasten "På godt NAVsk".