Ny giv for småskala grønnsaksproduksjon
Småskala grønnsaksproduksjon har lang tradisjon i Norge. Med nye metoder skal grønnsaksproduksjonen på mindre arealer bli mer næringsrettet.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Inkubatorprogrammet Markedshage Trøndelag er et prosjekt som skal bidra til økt kunnskap og kompetanse på småskala grønnsaksdyrking for direkte salg.
Inkubatorprogrammet skal gi deltagerne både dyrkingsfaglige og forretningsmessig kompetanse. I Trøndelag står Statsforvalteren i front for å utvikle dette til en lokalmatnæring.
Det trønderske prosjektet samarbeider med Statsforvalterne i Vestland, i Oslo og Viken, og i Vestfold og Telemark og henter kunnskap og erfaringer fra det internasjonalt prosjektet Stadsbruk som drives av Botildenborg i Malmø.
For 15 til 20 år siden var det mange som produserte grønnsaker i små skala i Norge, men markedet gikk i retning av større og større produksjoner. I dag er imidlertid stadig flere forbrukere opptatt av kortreist mat og nærhet til både produktet og produsenten.
– Det er sånn sett en ny æra for småskalaproduksjon av grønnsaker. Derfor har vi et inkubatorprogram for å legge til rette for flere småskalaprodusenter, sier Kari Kolle ved Statsforvalteren i Trøndelag.
Markedshager kjennetegnes ved blant annet at det dyrkes intensivt på små arealer, under 5 dekar. Det dyrkes stor variasjon av grønnsaker med høy kvalitet, og det er lite mekanisering. Ofte benyttes håndholdte høsteredskap og tohjulstraktor.
I vår lanserte regjeringen strategi for urbant landbruk, og prosjektet Markedshager står seg godt sammen med den.
I Sverige har de et tilsvarende prosjekt som handler om å bidra til å få mer grønne byer og har derfor også fokus på å utnytte ubrukt areal rundt og i byene til grønnsaksproduksjon.
– Det er nasjonal målsetning å øke norsk produksjon av grønnsaker. Vi trenger flere til å dyrke grønnsaker av god kvalitet – og det gir muligheten til et stort mangfold. Denne måten å dyrke grønnsaker på, gjør at man kan utnytte små areal med god matjord og som ellers kan være vanskelig å bruke til andre formål, sier Kolle.
De fleste småskala produsentene selger råvarene lokalt, og ofte gjennom egne gårdsbutikker, restauranter, Bondens marked, REKO-ringen, torgsalg og tilsvarende.