Barneombudet presenterte funn fra rapporten «Uten mål og mening» under Arendalsuka

150 engasjerte deltagere fra Aust – og Vest - Agder og resten av landet kom på Fylkesmannens arrangement i Arendalsuka.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 17.08.2017

Barn med spesialundervisning skal også ha kompetente lærere, høy trivsel og bli hørt!

Utdanningsdirektør Kristin Eidet Robstad innledet og la blant annet vekt på at vi 1. august 2017 fikk en ny lov om skolemiljøet. I loven står det tydelig at alle elever skal ha det trygt og godt og at de ansatte hele tiden skal følge godt med på hvordan alle elevene har det. De ansatte må følge ekstra godt med på barn som er sårbare. Barn med spesialundervisning kan være i gruppen «sårbare» barn.

Vi må alle skjerpe blikket, være tett på og arbeide hardt for at disse barna får den opplæringen de har krav på og også trives. Hun tydeliggjorde også barnekonvensjonens artikkel 12 – «Barns rett til å bli hørt» og hvor viktig det er å la barn medvirke og at dette også gjelder barn som har spesialundervisning.

Barneombudet Anne Lindboe la fram fagrapporten 2017 - «Uten mål og mening» - Elever med spesialundervisning i grunnskolen.

Rapporten legger vekt på å få fram elevenes stemme, og formidler hvordan elevene selv opplever sin spesialundervisning. Barneombudet har snakket med 25 elever i til sammen sju fylker. De så på 100 saker, intervjuet foreldre og diskuterte med organisasjoner og ansatte hos Fylkesmenn og PP-tjeneste. Funnene ble sjekket opp mot forskning.

Anne Lindboe sa at hun er bekymret fordi mange av elevene som mottar spesialundervisning ikke får et forsvarlig utbytte av opplæringen. De har et dårligere skolemiljø enn andre elever og en stor del av disse elevene opplever mobbing på grunn av vanskene de har. Elever med spesialundervisning blir ikke hørt, og får ikke medvirke i opplæringen. Dette er brudd på menneskerettighetene, på Barnekonvensjonen, på konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne på grunnloven og opplæringsloven.

Barneombudet mener at det verste kanskje er at elevene forteller om manglende forventninger fra lærere, og at de opplever at skolen ikke har tro på at de kan lære.

Elevene forteller:

  • om hvordan lave forventninger påvirker motivasjon, selvbilde og utbyttet av opplæringen.
  • at elever med spesialundervisning samles i samme gruppe selv om de har helt ulike behov og vansker.
  • at de får oppgaver som ikke er tilpasset deres behov og ikke speiler deres potensiale.
  • at manglende forventninger fra lærerne forsterkes gjennom måten lærerne omtaler dem på. De forteller også om hvordan lærernes holdninger til dem smitter over på medelevene.

Rapporten inneholder mange anbefalinger slik at myndigheter, skoleeiere, kommuner, rektorer, og ansatte i skolen skal kunne gjøre noe med dagens spesialundervisning.

 Debattdeltakere

Fylkesmannen takker Eline Stien (mammaen til Fredrik), May Dypdalen (rektor Stuenes skole), Camilla Herlofsen (forsker og førsteamanuensis ved institutt for pedagogikk UiA) og Jo Fiske (regiondirektør Statped SørØst) for viktige og vel gjennomtenkte innspill i debatten.

En stor takk til den dyktige debattleder Tone Foss Aspevoll (kommunikasjonssjef i Barneombudet) og en brennende engasjert barneombud Anne Lindboe for at dere ville komme og legge frem rapporten.

Og ikke minst - takk til alle dere som valgte å gå på Fylkesmannens arrangement – dere er viktige medspillere og kan alle bidra til at barna får bedre spesialundervisning!

Du finner rapporten til Barneombudet her.