Elever i Aust- og Vest-Agder opplever mobbing. Hva gjør vi?

Mobbing og krenkelser kan ha alvorlige og langvarige negative konsekvenser for barn. Voksne har et ansvar for å stoppe mobbingen.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 10.03.2017

Mobbing påvirker barns fysiske og psykiske helse, og fører til redusert læringsutbytte. Noen utvikler skolevegring, og for enkelte kan det føre til selvmordsforsøk.

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse, der elevene får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Elevene blir blant annet spurt om de trives på skolen, om de er motiverte, om de får støtte fra lærere og hjemme. 9. mars ble resultatene fra høstens Elevundersøkelse offentliggjort i Skoleporten.

En stor del av undersøkelsen dreier seg om mobbing. Elevene blir spurt om de blir mobbet, hvem som mobber, hvor det skjer, om noen har gjort noe for å hjelpe – og om de har vært med på å mobbe andre. Nytt fra i høst er spørsmål om digital mobbing og voksenmobbing.

Høsten 2016 var det 10 593 elever som svarte på Elevundersøkelsen i Aust-Agder, og 16 626 elever i Vest-Agder. 743 elever av de som svarte på undersøkelsen i Vest-Agder sier at de blir mobbet på skolen 2-3 ganger i måneden eller mer. Tilsvarende tall i Aust-Agder er 606.

Det er altså 1349 elever i våre fylker som sier at det blir mobbet 2-3 ganger i måneden eller mer. Elevene svarer at det er vanligst at elever i samme klasse eller gruppe mobber. Videre sier de at mobbingen oftest skjer i skolegården. Elevene melder at i de fleste tilfellene vet ikke lærere eller andre voksne på skolen at mobbingen har funnet sted.

Elevene melder også om digital mobbing. 603 i våre fylker svarer at de blir mobbet digitalt mer enn 2-3 ganger i måneden. Tilsvarende tall for de som svarer at de mobber andre digitalt er 150. Elevene rapporterer også om voksne som mobber på skolen. 276 i Vest-Agder opplever at voksne mobber dem på skolen mer enn 2-3 ganger i måneden, og 207 i Aust-Agder.

Det er 7,3 % elever i Aust-Agder høsten 2016 som oppgir at de i en eller annen kombinasjon er mobbet av medelever, digitalt mobbet av noen på skolen eller mobbet av voksne på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere. I Vest-Agder er andelen 6%. Andelen nasjonalt for høsten er 6,4 %.

Hva gjør vi med det?

Voksne har et ansvar for å stoppe mobbingen. Flere kommuner har drevet systematisk arbeid mot mobbing i flere år, og dette er et arbeidet som krever kontinuerlig fokus. Det kan være krevende å sette inn riktig tiltak og i mobbesaker trenges god kunnskap. I Aust- og Vest-Agder settes det derfor nå i gang en omfattende kompetanseutvikling om barnehagemiljø, skolemiljø og mobbing som Fylkesmannen skal koordinere. Det er Utdanningsdirektoratet som står bak satsingen. Alle kommuner i Vest-Agder er med. I Aust-Agder deltar Arendal, Grimstad, Evje og Hornnes, Lillesand og Iveland. Deltakerne på skoler og i barnehager skal lære mer om å forebygge, avdekke og håndtere mobbing. De skal også lære mer om inkluderende miljø, regelverk, organisasjon, ledelse og tverrfaglig samarbeid. Et av de viktigste tiltakene NOU 2015: 2 «Å høre til» foreslo i arbeidet for et godt psykososialt miljø, var nettopp stor statlig satsing på skolebasert kompetanseutvikling. Nå er vi i gang med det her på Agder.

Det pågår også et arbeid med endringer i opplæringsloven kap. 9a, for å øke rettsikkerhet for elevene. Fylkesmannen er tiltenkt en rolle der vi blir førsteinstans. I dag behandler vi klagesaker fra elever som blir krenket eller mobbet på skolen, vi veileder kommunene, skoler og barnehagene om regelverket, vi fører tilsyn med kommunene og vi formidler forskning og kunnskap som kan brukes i arbeidet mot mobbing. Uansett hvordan klageordningen blir organisert, vil vi samarbeide med alle som jobber for å forhindre mobbing blant barn og unge. Det er viktig at alle instanser samarbeider til beste for elevene og barnehagebarna.

Når et barn blir krenket, mobbet eller diskriminert blir deres grunnleggende menneskerettigheter brutt. Vårt arbeid for å skape et godt psykososialt skolemiljø og barnehagemiljø handler derfor om å ivareta barn og unges menneskerettigheter. Det er ledesnoren i alt vårt arbeid. Derfor skal prinsippet om barns beste alltid ligge til grunn, og barn skal bli hørt i saker som berører dem. I Elevundersøkelsen har elevene svart hvordan de har det, nå er det vår jobb å høre og gjøre noe med det. Vi må derfor fortsette å jobbe systematisk mot mobbing for å forebygge og forhindre, og vi må motvirke skadevirkningene av å bli utsatt for mobbing. Alle våre barn har rett til en hverdag uten mobbing.

På Utdanningsdirektoratets hjemmeside finner du med informasjon om mobbing. Les her.

Her kan du lese en rapport om å bli utsatt for mobbing: Les her. 

Kilde: Udirs rapport- og bestillingssportal, Læringsmiljøsentere, Utdanningsdirektoratet, NOU 2015:2 «Å høre til»