Forskjeller mellom skoler også i Agder

Kunnskapsdepartementet (KD) presenterte torsdag 20. januar en ny undersøkelse, som viser at det er store forskjeller nasjonalt når det gjelder hvor mye den enkelte skole bidrar til elevens læring. Denne forskjellen ser vi også blant skolene i kommunene i Aust- og Vest-Agder.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 23.01.2017

KD har gitt Statistisk sentralbyrå (SSB) i oppdrag å undersøke hvor mye den enkelte skole bidrar til det elevene lærer, når man tar hensyn til elevenes familiebakgrunn. Med elevens familiebakgrunn menes her foreldrenes utdanningsnivå, familiens inntekt og innvandringsbakgrunn. Forskning viser at foreldrenes utdanningsnivå har betydning for hvor godt elevene gjør det på skolen. Det er derfor viktig å ta hensyn til dette når man se på resultater for ulike skoler. Selv om en skole har lave resultater på nasjonale prøver og eksamen på 10. trinn, betyr det nødvendigvis ikke at skolen bidrar lite til det elevene lærer.

En skolebidragsindikator kan tolkes som det resultat en skole ville fått, dersom deres elevgrunnlag var gjennomsnittlig. Skolebidrag kan derfor brukes til å sammenligne skoler med ulik elevsammensetning.

Skolebidragsindikatorene må brukes sammen med annen kunnskap, for å utvikle og organisere skoler slik at de kan bidra mest og best mulig til elevenes læring. Det gir bare en indikasjon på bidraget til elevens læring på en gitt skole. Indikatoren sier ikke noe om hva som ligger bak et høyt eller lavt bidrag. Det kan være gode lærekrefter, ressursprioriteringen eller læringsmiljøet.

Her kan du lese hele pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet: pressmeldingen

Her kan du lese hele rapporten fra SSB: rapporten

Her kan du se skolelisten

Her kan du se kommunelisten