Elevmedvirkning sees på som tidstyveri

Analyse av Elevundersøkelsen 2017: Skoler ser ofte på elevenes medvirkning som en tidstyv

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 20.11.2018

Den årlige Elevundersøkelsen stiller elevene spørsmål om trivsel og mobbing. På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NTNU analysert Elevundersøkelsen 2017, med et særlig fokus på elevenes muligheter for medvirkning.

Oppfattes som tidstyv

Analysen foreligger nå som en rapport. Rapporten viser en tendens til at elevenes sosiale- og faglige utvikling sees adskilt. Arbeid med sosial kompetanse, elevmedvirkning og klassemiljø oppleves på mange skoler som en tidstyv.

På spørsmål om elevene får være med på å foreslå hvordan de skal jobbe med fagene, svarer 60 prosent at de ikke får det i noen fag, at de får det i svært få fag, eller at de får det i noen fag. På spørsmål om skolen hører på elevenes forslag, svarer om lag halvparten at de blir hørt.

I en pressemelding sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner: Medvirkning skal ikke være en tidstyv. Skolen skal bidra til at elevene utvikler seg både faglig og sosialt. Vi må sørge for at elevene får lære seg både grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive og regne, men også lære mer om hvordan de skal delta aktivt i demokratiet. I de nye læreplanene som kommer i 2020 er demokrati og medborgerskap ett av de nye tverrgående temaene.

Se høyrekolonnen for pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet. Les hele NTNU-rapporten her.