Statsforvalterens praksis som høringsinstans for dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven
Statsforvalteren ønsker å få oversendt færre dispensasjonssaker til uttalelse. Kopi av vedtak i slike saker skal fremdeles oversendes til oss.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Statsforvalteren har sendt brev til alle kommunene på Agder om hvilke dispensasjonssaker vi ønsker å ha til uttalelse. Vi ønsker generelt å få færre slike saker til uttalelse.
I henhold til pbl. § 19-1 skal regionale og statlige myndigheter hvis saksområde blir direkte berørt, få mulighet til å uttale seg før det gis dispensasjon fra planer, plankrav og forbudet i § 1-8. Statsforvalteren er videre gitt et generelt, fast oppdrag som i hovedtrekk går ut på å formidle, og ivareta nasjonale og vesentlige regionale interesser i plan- og dispensasjonssaker.
Statsforvalteren vil med dette brevet informere kommunene på Agder om at vi vil prioritere plansaker og generell veiledning, og at vi generelt ikke prioriterer å gi forhåndsuttalelse til dispensasjonssaker.
Vi ber følgelig om at dispensasjonssaker som hovedregel ikke oversendes oss, med noen unntak nærmere beskrevet under.
Tiltak i LNF-områder, og grønnstruktur/friområder innenfor 100-metersbeltet langs sjø (strandsonen)
I slike områder ber vi om at følgende saker oversendes oss til høring:
- Nye tiltak som boliger, fritidsboliger, anneks, sjøboder, båthus og brygger samt annen ny bebyggelse i områder med lite/ingen bebyggelse og/eller som ellers fremstår tilnærmet urørt.
- Tiltak av større omfang (bryggeanlegg for flere båtplasser, større bygningsmasse, mv.)
- Deling av areal, som medfører at det opprettes nye, ubebygde parseller i strandsonen
- Tiltak i områder hvor det gjør seg gjeldende særlige interesser knyttet til natur, friluftsliv, landbruk og/eller landskap.
Tiltak i LNF-områder og grønnstruktur/friområder utenfor 100-metersbeltet langs sjø, ev. i 100-metersbeltet langs vassdrag
I slike områder ber vi om at følgende saker oversendes oss til høring:
- Fradeling og tiltak (hus, hytte, vei etc) som berører dyrka mark
- Tiltak av større omfang (leilighetskompleks, bryggeanlegg for flere båtplasser, mv.)
- Tiltak innenfor nasjonalt villreinområde
- Tiltak i områder hvor det gjør seg gjeldende særlige interesser knyttet til natur, friluftsliv og/eller landskap.
- I tillegg vil vi gi uttalelse til saker der kommunen av ulike årsaker særskilt ønsker vår uttalelse. Vi vil så langt det er mulig prioritere å gi uttalelse i de sakene kommunene velger å oversende.
Kopi av vedtak, påklaging og vurdering av søknader
Vi ber uansett om å få oversendt kopi av alle vedtak, med kopi av søknad med situasjonskart, hvor omfang og lokalisering av aktuelle tiltak fremgår.
Det understrekes at vi fortsatt vil vurdere å påklage vedtak hvor det gis dispensasjon for tiltak som vi vurderer vil være i konflikt med nasjonale og/eller vesentlige regionale interesser vi er satt til å ivareta.
Det understrekes videre at fravær av uttalelse fra Statsforvalteren ikke kan tas til inntekt for at dispensasjonsvilkårene er oppfylt. Dispensasjonsadgangen i loven er begrenset gjennom strenge dispensasjonsvilkår og kommunen må alltid foreta en konkret vurdering og begrunne hvorvidt disse finnes oppfylt eller ikke.
Dispensasjonsveileder (oktober 2019) – Tiltaksveileder
Vi viser for øvrig til vår dispensasjonsveileder fra oktober 2019, som blant annet klargjør hvilke vurderinger kommunen må gjøre i dispensasjonssaker. Veilederen er ment å være til hjelp ved kommunens behandling av dispensasjonssaker, både for administrasjonen og for politikere, og kan med fordel brukes aktivt i de konkrete sakene.
Vi gjør oppmerksom på at det vil komme en oppdatert versjon av dispensasjonsveilederen på grunn av endring av pbl. § 19-2 og nye statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen.
Vi vil også informere om at vi nå utarbeider en egen tiltaksveileder. I tiltaksveilederen vil vi beskrive typiske tiltak som det ofte søkes om dispensasjon for, og gi noen generelle vurderinger knyttet til disse tiltakene som normalt gjør seg gjeldende. Vi tar sikte på å få ferdigstilt denne veilederen i løpet av sommeren 2022.
Målet vårt er at den generelle dispensasjonsveilederen sammen med kommende tiltaksveileder vil gjøre kommunene rustet til å vurdere konsekvensene av ulike tiltak, både for lokale, regionale og nasjonale interesser.