Tilsyn avdekker: Barn med psykiske vansker får ikke hjelpen de trenger

Systemsvikt i Arendal kommune.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 02.03.2017

Fylkesmannen har gjennomført et pilottilsyn for å se på hvordan Arendal kommune samhandler rundt barn 7 – 12 år som har, eller er i ferd med å utvikle, psykiske vansker.

Vi har i tilsynet hatt fokus på samhandlingen internt i kommunen – og vi har sett på hvordan kommunen ivaretar barns rett til å bli hørt i saker som gjelder dem selv. Tilsynet har vært gjennomført som en systemrevisjon, og vi har sett på hvordan kommunen gjennom systematiske tiltak og styring sørger for helhetlige og koordinerte tjenester til disse utsatte barna.

Det er helsetjenestene vi i dette tilsynet har hatt hjemmel for å føre tilsyn med, men vi har også beskrevet enkelte funn knyttet til utdannings- og barnevernssektoren da disse har betydning for kommunens helhetlige tjenester til barna. Ofte blir vanskene for barna mer tydelig når de begynner på skolen, og mange ulike instanser er sentrale når det gjelder å identifisere barn og familier som strever. For å få til god samhandling og et koordinert tjenestetilbud er det nødvendig at alle må vite hvem som har ansvar for hva – og hva de ulike tjenestene kan tilby.

Det er nødvendig at hver enkelt tjeneste fungerer bra, men det er også viktig at dette løftes opp da det er aktører fra ulike tjenester og sektorer som har en viktig rolle inn i å hjelpe disse barna. Dette er et område der både helse- og oppvekstsektoren har et gjensidig ansvar for å få samarbeid til å fungere.

Det ble under tilsynet avdekket to avvik og gitt en merknad:

  • Avvik 1: Kommunen sikrer ikke systematisk samhandling rundt barn 7 – 12 år med psykiske vansker
  • Avvik 2: Kommunen sikrer ikke at barn 7 – 12 år med psykiske vansker får et faglig forsvarlig tilbud
  • Merknad: Arendal kommune har ikke gode rutiner for å sikre at barna blir hørt i saker som gjelder dem selv.

Kommunens manglende system for å få til god samhandling internt er en viktig årsak til avvik 2. Uklar ansvarsfordeling og lite systematisk samarbeid øker risikoen for at tjenestene ikke ivaretar behovet til barna og for at tjenestene ikke blir helhetlige og koordinerte, og vi fant svikt i form av forsinket igangsetting og manglende koordinering av tiltak.

Manglende skriftlige rutiner innenfor flere sentrale områder bidrar til en stor risiko for svikt og ulik behandling/oppfølging. Skriftlige rutiner er etterrettelig, skaper forutsigbarhet og sikrer likebehandling. Slik tilbudet til barn med psykiske vansker 7-12 år fremstår er det ulikt fra skolekrets til skolekrets, og det er i stor grad personavhengig.

Kommunen er gitt en frist til 01.04.17 med å lage en plan for å rette opp avvikene.

Kontaktpersoner

Dokumenter