Folk blir syke av økonomiske bekymringer
Fastlegene kan tidlig oppdage økonomiske problemer og henvise til økonomisk rådgivningstjeneste.
Forutsetningen er at de spør pasienten og at de henviser til kommunen som har en plikt til å ha en vederlagsfri økonomisk rådgivningstjeneste tilgjengelig.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Stadig flere merker de økonomiske konsekvensene av koronakrisen. De økte økonomiske problemene som folk opplever skaper også helseproblemer.
I en artikkel publisert i Scandinavian Journal of Primary Health Care , med hovedforfatter Solveig Osborg Ose gis følgende konklusjon:
«..fastleger kan være tidlige oppdagere av økonomiske problemer som samhandler med pasientenes helse. Når det ikke er noen klare medisinske forklaringer på helseproblemene som førte til konsultasjonen, kan den beste behandlingen dermed være økonomisk rådgivning.»
11%, 63 personer av 565 fastlegepasienter indikerte at de hadde helseproblemer som forårsaket økonomiske problemer, eller omvendt; 9% av pasientene rapporterte helseproblemer som forårsaker økonomiske problemer, og 8% av pasientene rapporterte økonomiske bekymringer som påvirket deres helse.
Det er all mulig grunn til å anta at andelen fastlegepasienter med økonomiske problemer har økt siden studien først ble gjennomført. Et like viktig funn er at fastlegene som deltok flere måneder etter eksperimentet rapporterte at flere pasienter fikk økonomisk rådgivning siden fastlegen spurte pasientene sine om økonomiske problemer oftere enn før, og fordi de hadde hørt at fastlegene brydde seg om slike problemer.
Økonomisk rådgivningstjeneste er styrket på Agder for å møte det økte behovet. Du kan henvende deg til det lokale NAV kontoret for økonomisk råd og veiledning.
Kilde: Scandinavian Journal of Primary Health Care :Bør fastleger spørre pasienter om deres økonomiske bekymringer? Utforskning gjennom samarbeid https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02813432.2020.1753344