Råd og tips til forebygging av karantene av ansatte i helse- og omsorgssektoren
                Innlandet er i en situasjon med økende smittetrend. Ansatte i helse- og omsorgssektoren som settes karantene kan få store konsekvenser. Her er en liste med råd og tips til hvordan tjenestene kan organiseres for å redusere risikoen.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Erfaringer viser at både ansatte og pasienter i sykehjem og hjemmetjenester har blitt smittet av koronavirus. Dersom en smittesituasjon fører til at mange ansatte må ut i karantene samtidig kan dette få store konsekvenser for tilgang til kvalifisert helsepersonell. Det er derfor viktig at virksomhetene forsøker å organisere tjenestene på en måte som i størst mulig grad forebygger dette. Dette gjelder også i kommuner der det for tiden er lite smitte.
Under er en liste med utdrag av Nasjonale veiledere, samt erfaringer fra Oslo kommune om hvordan tjenestene kan organiseres for å redusere risikoen for at en slik situasjon oppstår.
Definisjon av nærkontakt
- kontakt med andre personer med mindre enn 2 meters avstand i mer enn 15 minutter
eller - direkte fysisk kontakt med andre personer
eller - direkte kontakt med andre personers sekreter (f.eks. spytt, snørr og tårer).
 
Kontakt mellom pasienter, pårørende eller andre og helsepersonell som bruker forsvarlig smittevernutstyr regnes ikke som nærkontakt.
Kilde: FHI - Definasjon av nærkontakt.
1. Personalplanlegging
- sørg for å ha reservepersonell å sette inn ved smitte
 - oversikt over personer som har vært i avdelingen/enheten for å lette ev smittesporing
 
Kilde: Helsedirektoratet
2. Organisering av personell
- Etabler arbeidslag/vaktlag
 - Unngå at ansatte jobber på flere avdelinger/enheter
 - Unngå så langt det er mulig at ansatte jobber ved flere virksomheter, der dette ikke er mulig sørg for oversikt over hvor hver enkelt har arbeidet
 - Unngå unødvendig trafikk gjennom avdelinger, dette gjelder også renholdere, vaktmestere og andre
 - Test nytt personell
 
3. Garderobe
- Unngå at ansatte fra ulike avdelinger/enheter blir i direkte fysisk kontakt med hverandre
 - Ha ulik oppmøtetid i garderoben
 - Ta i bruk alternative rom /tilleggsrom
 
4. På vaktrommet eller møterom (eks ved vaktskifter, under rapporter, lunsj, kaffepauser osv.)
- Merk tydelig på døra hvor mange som kan oppholde seg i rommet
 - Legg til rette for 2 meters avstand
 - Marker avstander inne på rommet (gulv, pulter osv)
 - Fjern stoler utover det antall som rommet er beregnet på
 - Vær oppmerksom på tid – under 15 min. bruk stoppeklokke
 
Kilde: sykehjemsetaten Oslo kommune, erfaringsdeling 10.12.2020
5. Personlig beskyttelsesutstyr
- Rett bruk av smittevernutstyr til rett tid, i riktige situasjoner etter nasjonale anbefalinge
 
Kilde: FHI
6. Opplæring
- Identifisering av Covid 19-symptomer
 - Gode systemer for inkludering av vikarer i smittevernrutiner og nye prosedyrer
 - Følge opp personalets etterlevelse av smittevernrutiner
 - Repetere prosedyrer
 - Basale smittevernrutiner
 
7. System for formidling av informasjon og endringer
- Bruk digitale og analoge plattformer 
 - Informasjonen må være lett forståelig og tilgjengelig
 - Ansatte må kjenne til hvor de finner informasjon og benytte seg av de kildene
 
Kilde: Helsedirektoratet - Kap. 11 - Opplæringsressurser
Listen er ikke utømmelig, sjekk lenker og annen relevant informasjon på Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet for mer informasjon.