Rutiner og skjemaer
Rutiner ved behov for individuelt tilrettelagt opplæring - elever ved godkjente norske private skoler i utlandet.
Skolenes forarbeid er et viktig grunnlag for PPT utland sin utredning og vurdering. Informasjon fra skolene i kartlegging- og henvisningsskjema er av stor betydning for PPT-utlands forberedelse til skolebesøk. På Statsforvalteren nettside finnes skjemaer for henvisning og kartlegging som bør benyttes.
Før henvisning (Fase 1)
- Dersom lærere (eller foresatte/elev) har mistanke om at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, skal dette meldes til skolens ledelse
 - Skolen har ansvar for å undersøke saken og foreta egen kartlegging
 - Skolen skal prøve ut tiltak for å avhjelpe elevens behov (tilpasset opplæring)
 - Skolen skal evaluere tiltakene som er satt i gang før en eventuell henvisning til PPT-utland
 - Dersom skolens tiltak ikke er tilstrekkelige for å ivareta elevens behov, bør skolen ta kontakt med PPT - utland for å drøfte eventuell henvisning
 
Ved henvisning (Fase 2)
- Følgende informasjon skal vedlegges:
 - henvisningsskjema med samtykke fra foresatte/elev og med rektors signatur
 - pedagogisk rapport
 - resultater fra skolens kartlegging
 - foreldreskjema om elevens bakgrunnshistorie
 - sjekkliste
 - karakterutskrift
 - PPT- utland må ha mottatt henvisninger minst to uker før avtalt skolebesøk, slik at PP- rådgivere har mulighet for å be om ytterligere kartlegging
 
Sakkyndig vurdering (Fase 3)
- PPT - utland foretar sakkyndig vurdering av eleven
 - Sakkyndig vurdering sendes til Statsforvalteren med kopi til skolen og foresatte
 
Ved tilråding om individuelt tilrettelagt opplæring (Fase 4)
- Skolen innhenter samtykke fra foresatte/elev dersom de ønsker individuelt tilrettelagt opplæring
 - Samtykkeskjema sendes Statsforvalteren hver gang nytt vedtak skal fattes. Skolen må selv følge med på hvem som har gjeldende sakkyndige vurderinger og hvem som trenger nye.
 - Statsforvalteren fatter vedtak
 - Skolen fyller ut skjemaet «Lærer- og assistenttimer» for å søke om dette. Skolen må i skjemaet vise at de har vurdert hvilke elever som for eksempel kan dele gruppe-/tolærertimer, og hvor mange timer skolen faktisk trenger.
 
Ved tilråding om ikke behov for individuelt tilrettelagt opplæring (Fase 4)
- Statsforvalteren fatter vedtak
 
IOP og årsvurdering (Fase 5 og 6)
- Ved vedtak om innvilget individuelt tilrettelagt opplæring utarbeider skolen individuell opplæringsplan (IOP) basert på vedtaket
 - Skolen sender årsrapport til foreldrene og Statsforvalteren – frist 1. august
 
Dokumenter
- Informasjon til foreldre og elev, skolebesøk
 - Rutiner skolebesøk fra PPT utland
 - Henvisning elevsak
 - Henvisning systemsak
 - Samarbeid og rutiner før henvisning
 - Samtykke til individuelt tilrettelagt opplæring
 - Pedagogisk rapport (vedlegg 1, henvisning elev)
 - Foreldreintervju (vedlegg 2, henvisning elev)
 - Elevintervju (vedlegg 3, henvisning elev)
 - Lærer- og assistenttimer
 - Mal for IOP og årsrapport PPT utland