Landets fremste matregion
Destinasjonsselskapene i VisitOsloRegion har de siste årene jobbet sammen for å gjøre Osloregionen kjent for sine mange matopplevelser.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Gjennom prosjektet Mat og reiseliv i #Osloregionen har destinasjonsselskapene samarbeidet om å gjøre Osloregionen kjent som landets fremste matregion og del av den internasjonale matscenen. Nå har VisitOsloRegion nylig holdt avslutningskonferanse for å presentere resultater i prosjektet, samt peke på videre behov for regionen.
Terroir og markedsmessige fortrinn
Osloregionen er en stor og variert region, men har også mange felles fortrinn. Regionen preges av hovedstad og småbyer, kyst, lavland og vennlige naturopplevelser, og ikke minst korte avstander. Besøkende og innbyggere kan fint oppleve både marka, fjorden, shopping og gode spisesteder på en og samme dag.
Med andre ord byr Osloregionen også på kort vei fra jord til restaurantbord for alle råvarene av høy kvalitet som produseres i distriktene rundt byene våre. Osloregionen preges av et jordsmonn og klimatiske forhold med mye sol og kjølige netter som gir unike smaker og fantastiske råvarer.
- For å ikke glemme kokker i verdensklasse til å tilberede dem, skyter Kjersti Grøndahl inn, prosjektleder for Mat- og reiseliv i #Osloregionen, og til daglig ansatt hos Statsforvalteren i Oslo og Viken.
Og nettopp regionens terroir har vært en premissgiver når aktører fra reiseliv og landbruk har samlet seg om å fortelle regionens matfortellinger med utgangspunkt i skogen med vilt og sanking, Oslofjorden med sjømat, svaberg, vassdrag og fiske, og til slutt akevitt med poteten og landbruket som historiebærer.
Mat- og reiselivsregion
VisitOsloRegion SA er et landsdelsselskap for reiselivet, og eierdestinasjonene opplever at i en del sammenhenger er de sterkere som store og får mer ut av innsatsen ved å samarbeide. Blant annet samarbeider de om internasjonal markedsføring, hvor kultur sammen med mat- og drikkeopplevelser er sentrale tema for å selge regionen til utenlandske gjester.
Et av regjeringens oppdrag til Statsforvalteren gjennom strategien «Matnasjonen Norge» er å samarbeide med det regionale partnerskapet om å bygge sterke mat- og reiselivsregioner. Osloregionen er en slik region. Statsforvalteren i Oslo og Viken har derfor, sammen med Statsforvalteren i Innlandet og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, bidratt inn i prosjekt Mat og reiseliv i #Osloregionen med midler og kompetanse.
Initiativet til prosjektsamarbeidet kom fra reiselivet selv ved destinasjonsselskapene under en regionsamling på Internationale Grüne Woche i Berlin. - På den måten fungerer deltakelse på matmessen Grüne Woche som en katalysator for å videreutvikle Osloregionen som mat- og reiselivsregion på hjemmebane, forteller Kjersti Grøndahl.
- Eierdestinasjonene i VisitOsloRegion ser behov for et videre samarbeid om å tiltrekke oss matinteresserte reisende, sier styreleder for VisitOsloRegion, Knut Aandal, i sin oppsummering. Nettopp derfor skal vi jobbe med dette framover, til beste for både reiselivs- og landbruksnæringen, avslutter han.
Artikler, filmer og mer om matopplevelser i Osloregionen finner du på VisitOsloRegions nettside.