Samarbeid om motorferdsel i utmark
Motorferdsel i utmark skal være lovlig og regulert. I Troms og Finnmark samarbeider Statsforvalteren, Politiet, Statens naturoppsyn og Fjelltjenesten i et eget «motorforum».
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
- Forumet er etablert for å styrke samarbeidet mellom oss, sier Gøril Einarsen, seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark.
Kontrollerbare dispensasjoner
Dispensasjonen fra kommunene skal være lovlige og bør ha en utforming som gjør at denne er kontrollerbar for politi og oppsyn. Dispensasjonen skal være skriftlig og tas med under transport.
Samarbeider om opplæring
Motorforum ble først etablert i Troms våren 2015. I dag samarbeider SNO, Fjelltjenesten og politi i hele Troms og Finnmark om kontroller og etterlevelse av regelverket. Motorforum er i dag etablert flere steder i landet. Motorforum skal bidra til en enklere og mer enhetlig saksbehandling i kommunene og hos Statsforvalteren.
Kommunene har behov for veiledning, og ringer ofte og spør om motorferdselloven. Flere er usikre på regelverket, og derfor fatter de noen ganger ugyldige vedtak. Enkelte kommuner har etablert ulovlig praksis, som de ønsker å få lovlig.
- Lovlig og regulert motorferdsel gir større forutsigbarhet, er mindre forstyrrende for dyrelivet, hindrer ulykker, og gir rom for stillhet og ro i tradisjonelle friluftsområder, sier Einarsen.
- Vår rolle er å kontrollere at motorferdselen skjer innenfor lovverket, og at dispensasjonsvedtakene fra kommunene er kontrollerbare, sier Torbjørn Berglund hos Statens naturoppsyn.
Kontrollmyndighetene deltar på møter og kurs med kommuner ved behov. I tillegg samarbeider vi om saker og problemstillinger som er for kompliserte til å ta tak i alene, og innsatsen blir samkjørt rundt de mest aktuelle utfordringene.
Et eget prosjekt finansiert av Miljødirektoratet skal for øvrig bidra til mer og bedre veiledning. Les mer om prosjekt Ferdsel i natur (Fin).
Ulovlig motorferdsel
Kontroll: Her blir en elgjeger kontrollert av Statens naturoppsyn (SNO)for ulovlig motorferdsel i forbindelse med elgjakt. Det er forbudt å bruke ATV under elgjakt. I denne kontrollen samarbeidet SNO og Fjelltjenesten.
Rolf Olav Sollied, krimkoordinator hos Troms politidistrikt sier at det er enklere å få til kontroller når alle kontrolletater samarbeider. Frykten for å bli stanset i kontroll i seg selv har en forebyggende effekt. Vi får tips og tilbakemeldinger fra publikum om at ulovlig kjøring øker. Mange folk har sett seg lei på de som bruker utmarka som lekeplass for ulovlig motorferdsel, sommer som vinter. Denne tilbakemeldingen hjelper oss når vi skal kartlegge problemet og planlegge kontroll, sier han.
Kontaktpersoner
-
Gøril Einarsen
Tlf: 77 64 21 13 -
Anders Tandberg
Tlf: 78 95 03 34
Lenker
Myndighetenes ansvar
Kommunen er dispensasjonsmyndighet etter motorferdselloven, og har ansvar for å regulere motorferdsel i utmark. Kommunen kan gi dispensasjon til å bruke snøskuter, for eksempel til å frakte bagasje og utstyr til private hytter. Dispensasjonen skal reguleres til det nødvendigste, og være mulig å kontrollere.
Statsforvalteren skal veilede kommunene, og har også ansvar for å gjøre lovlighetskontroll av kommunale vedtak. Gjennom veiledning ønsker vi å oppnå lovlige og kontrollerbare vedtak.
Statsforvalteren kan forby eller begrense kjøring i spesielt sårbare områder og er forvaltningsmyndighet i saker som gjelder verneområder og i perioden 5. -30.juni (motorferdselforbud i nord Troms og Finnmark). Statsforvalteren kan gjøre unntak fra vårforbudet i nord Troms og Finnmark i spesielle tilfeller.
I saker hvor det er gitt tillatelse til motorferdsel fra forvaltningsmyndighet, må man også ha tillatelse fra den enkelte grunneier for at dispensasjonen skal være gyldig.
Politiet, SNO og Fjelltjenesten skal håndheve loven i utmark. De kontrollerer også dispensasjoner i felt. Klare brudd på loven blir anmeldt. De gir også tilbakemelding til kommunen og Statsforvalteren om de finner ulovlige vedtak under en kontroll.