Utsatt søknadsfrist på ledige verv i kontrollkommisjonene i Vestfold og Telemark
Det er i Vestfold og Telemark tre kontrollkommisjoner for psykisk helsevern. Det er nå ledige verv i to av disse; Kontrollkommisjonen for Sykehuset i Vestfold HF (psykiatrisk avdeling) og Kontrollkommisjonen for Sykehuset Telemark HF. Søknadsfrist er snarest, og innen 01.02.2020.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Sykehuset i Vestfold HF har i tillegg en egen kontrollkommisjon for DPS og BUPA.
Her er oversikten over ledige verv
Sykehuset i Vestfold HF (PA):
- Varamedlem for leder (jurist)
- Varamedlem for lege
- Legmedlem
- Vara for legmedlem
Sykehuset Telemark HF
- Leder (jurist)
- Varamedlem for leder (jurist)
- Legmedlem
- Vara for legmedlem
- Vara for bruker-/pårørendemedlem
Oppnevningsperiode:
Medlemmene oppnevnes for fire år. Det gis godtgjøring for vervet.
Krav til kvalifikasjoner:
- Leder/varaleder: Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer. I dette ligger at vedkommende må tilfredsstille kravene i domstolloven §§ 53-55. Etter lovens krav må vedkommende være norsk statsborger, over 25 år og ha juridisk embetseksamen. Videre må vedkommende tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
- Leder/varaleder bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig, fylkesnemndsleder og/eller erfaring innen helse-/sosialfeltet, eksempelvis gjennom advokatpraksis.
- Lege og vara for legemedlem: Bør ha spesialitet i allmennmedisin, og det vil være en fordel med lang praksis som allmennlege og fra kommunehelsetjenesten, eksempelvis som fastlege. En bred samfunnsmedisinsk orientering vil også være verdifull.
- Legmedlem/vara for legmedlem: Det stilles ingen særskilte krav til bakgrunnen, vedkommende kan eksempelvis ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn.
- Bruker-/pårørendemedlem: Krav om at vedkommende enten selv har vært under psykisk helsevern eller har vært nærstående til slik pasient, eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv.
Opplæring: Ved behov kan det vurderes om de som tilsettes kan være med å hospitere i andre kommisjoner.
Arbeidstid: Varierer etter behov for de enkelte kommisjonene, men ca. møte hver fjortende dag. Leder vil i tillegg bruke noe tid på for-/etterarbeid/andre møter.
Krav til habilitet:
Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.
Godtgjøring:
Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2.
Leder og varaleder: a) Jurist som er i dommerembete eller som er ansatt i annen stilling, godtgjøres per time med 75 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen. b) Advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.
Lege og varamedlem for lege: a) Lege i lønnet stilling godtgjøres per time med 75 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen. b) Lege som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.
Øvrige medlemmer godtgjøres med 37,5 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen. Øvrige medlemmer som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres med 50 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.
Informasjon om vervene kan gis av nåværende ledere i de aktuelle kommisjonene (Vestfold: Liv Solveig Pettersen, tlf. 22403640; Telemark: Inger Mo, tlf. 35519760), eller ved henvendelse til fylkeslege Jan-Arne Hunnestad (33372390/92282025), eventuelt fagsjef Nils Erik Fjeldvik (33372383).
Søknad med vedlagt CV og dokumenterte opplysninger om kompetanse, samt referanser, sendes Fylkesmannen i Vestfold og Telemark, postboks 2076, 3103 TØNSBERG. Eventuelt kan søknader sendes som sikker melding.
Søknadsfrist: Så snart som mulig, senest 17.12.19.