Utsatt søknadsfrist på ledige verv i kontrollkommisjonene i Vestfold og Telemark

Det er i Vestfold og Telemark tre kontrollkommisjoner for psykisk helsevern. Det er nå ledige verv i to av disse; Kontrollkommisjonen for Sykehuset i Vestfold HF (psykiatrisk avdeling) og Kontrollkommisjonen for Sykehuset Telemark HF. Søknadsfrist er snarest, og innen 01.02.2020.

 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 18.12.2019

Sykehuset i Vestfold HF har i tillegg en egen kontrollkommisjon for DPS og BUPA.

Her er oversikten over ledige verv

Sykehuset i Vestfold HF (PA):

  • Varamedlem for leder (jurist)
  • Varamedlem for lege
  • Legmedlem
  • Vara for legmedlem

 

Sykehuset Telemark HF

  • Leder (jurist)
  • Varamedlem for leder (jurist)
  • Legmedlem
  • Vara for legmedlem
  • Vara for bruker-/pårørendemedlem

 

Oppnevningsperiode:

Medlemmene oppnevnes for fire år. Det gis godtgjøring for vervet.

Krav til kvalifikasjoner:

  • Leder/varaleder: Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer. I dette ligger at vedkommende må tilfredsstille kravene i domstolloven §§ 53-55. Etter lovens krav må vedkommende være norsk statsborger, over 25 år og ha juridisk embetseksamen. Videre må vedkommende tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
  • Leder/varaleder bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig, fylkesnemndsleder og/eller erfaring innen helse-/sosialfeltet, eksempelvis gjennom advokatpraksis.
  • Lege og vara for legemedlem: Bør ha spesialitet i allmennmedisin, og det vil være en fordel med lang praksis som allmennlege og fra kommunehelsetjenesten, eksempelvis som fastlege. En bred samfunnsmedisinsk orientering vil også være verdifull.
  • Legmedlem/vara for legmedlem: Det stilles ingen særskilte krav til bakgrunnen, vedkommende kan eksempelvis ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn.
  • Bruker-/pårørendemedlem: Krav om at vedkommende enten selv har vært under psykisk helsevern eller har vært nærstående til slik pasient, eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv.

Opplæring: Ved behov kan det vurderes om de som tilsettes kan være med å hospitere i andre kommisjoner.

Arbeidstid: Varierer etter behov for de enkelte kommisjonene, men ca. møte hver fjortende dag. Leder vil i tillegg bruke noe tid på for-/etterarbeid/andre møter.

Krav til habilitet:

Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.

Godtgjøring:

Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2.

Leder og varaleder: a) Jurist som er i dommerembete eller som er ansatt i annen stilling, godtgjøres per time med 75 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen. b) Advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.

Lege og varamedlem for lege: a) Lege i lønnet stilling godtgjøres per time med 75 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen. b) Lege som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.

Øvrige medlemmer godtgjøres med 37,5 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen. Øvrige medlemmer som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres med 50 % av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.

Informasjon om vervene kan gis av nåværende ledere i de aktuelle kommisjonene (Vestfold: Liv Solveig Pettersen, tlf. 22403640; Telemark: Inger Mo, tlf. 35519760), eller ved henvendelse til fylkeslege Jan-Arne Hunnestad (33372390/92282025), eventuelt fagsjef Nils Erik Fjeldvik (33372383).

Søknad med vedlagt CV og dokumenterte opplysninger om kompetanse, samt referanser, sendes Fylkesmannen i Vestfold og Telemark, postboks 2076, 3103 TØNSBERG. Eventuelt kan søknader sendes som sikker melding.

Søknadsfrist: Så snart som mulig, senest 17.12.19.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.