Nye reguleringsplaner for Evenes flystasjon

Reguleringsplaner som skal ivareta nasjonale interesser utarbeides gjerne av en statlig etat, i dette tilfellet Forsvarsbygg. Det kalles da en statlig reguleringsplan.

En ny reguleringsplan for Evenes flystasjon skal etter planen være vedtatt innen sommeren 2019. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) er planmyndighet. Fylkesmannen har gitt innspill til planen.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 22.01.2019

Den statlige reguleringsplanen for Håloglandsvegen E10/Riksveg 85/Riksveg 83 ble vedtatt sommeren 2017 av KMD. Parsell 15, som blant annet omfatter flyplasskrysset i Evenes, ble imidlertid ikke vedtatt. Planprosessen for denne delstrekningen av E10 er stilt i bero inntil Forsvarsbygg har fått avklart sine behov gjennom reguleringsplan for Evenes flystasjon.

Fylkesmannens uttalelse til planforslaget

Vi legger stor vekt på at miljøverdiene må følges nøye opp innenfor de ulike ansvarsområdene Fylkesmannen har innenfor forurensningslovgivningen og verneforvaltning. Vi har også et ansvar for å påse at de nasjonalt viktige naturverdiene ivaretas gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven (pbl).

Planprosessene som pågår for Evenes flystasjon og Harstad/Narvik lufthavn og E6 tar opp i seg mye av utfordringene knyttet til utbygging og drift i dette våtmarksområdet. Dette gjelder både fysiske inngrep og forurensningsproblematikk. Vi har tatt dette opp i møter og i innspill og uttalelser til planer i området som er berørt. Vi har framhevet at naturverdiene legger en avgjørende premiss på planlegginga.

Konsekvensvurderinger

Det er nødvendig med detaljerte avklaringer i reguleringsplanene for å kunne ta stilling til hva planene vil få å bety for området, og dermed hvilke løsninger som må på plass for å kunne gjennomføre planen uten at det forringer naturverdiene. Gode konsekvensvurderinger av reguleringsplanen er en forutsetning for å kunne velge det tiltaket som best gagner miljøet og samfunnet.

Konsekvensvurderingene er avgjørende for å kunne formulere de nødvendige miljøkravene i planbestemmelsene. Dette gjelder enten de fastsettes etter plan- og bygningsloven eller forurensningsloven. Plan- og bygningsloven har sterke virkemidler for å regulere forurensningsproblematikk. Det viktigste i denne sammenheng er å fastsette reguleringsbestemmelser om vilkår for bruk, forbud mot bruk, grenseverdier for tillatt forurensning eller andre krav til miljøkvalitet.  I tillegg vil vern av kantsonene langs vassdrag og våtmarker være viktig. Dette kan gjøres gjennom å regulere inn grønnstrukturer eller naturformål i planen.

Det er viktig at reguleringsplanene faktisk benyttes for en helhetlig løsning for de lokale forurensningsproblemene knyttet til Tårstadvassdraget og de omkringliggende våtmarksområdene. Bestemmelsen i forurensningsloven om at forurensningsspørsmål om mulig skal søkes løst for større områder under ett og på grunnlag av oversiktsplaner og reguleringsplaner viser viktigheten av dette.

I tilfellet Evenes våtmarksystem er det viktig at den naturlige kantsonen langs vassdragene blir ivaretatt og eventuelt utvidet. Det er også viktig å få planavklart nødvendige infrastrukturløsninger for vann, avløp og avrenning som forhindrer forurensning av naturområdene.

Innspillet vårt i forbindelse med oppstart av reguleringsplanen for Evenes flystasjon og Harstad/Narvik lufthavn er vedlagt.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.