Særskilt tilrettelegging under eksamen

Tilretteleggingen skal gjenspeile de hjelpemidler som eleven har hatt gjennom året. 

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 27.03.2023

Eksempler på særskilt tilrettelegging kan være (listen er ikke uttømmende):  

  • lengre tid 
  • opplesning av oppgaveteksten 
  • få oppgaven på tegnspråk eller punktskrift på leselist 
  • bruk av tale-til-tekst-program 
  • skrivehjelp 
  • ekstra belysning 
  • andre lignende tiltak

Det er ikke innebygget opplesingsfunksjon i eksamensoppgavene. Elevene som har behov for opplesning, kan bruke opplesningsprogram som de allerede har installert på sin maskin. De elevene som skal bruke et opplesningsprogram må teste ut dette i forkant på eksempeloppgaver som ligger ute på udir.no. Skolen må sjekke om det krever at de må gjøre åpninger i brannmuren hvis de sperrer denne på eksamensdagen.  

Tale-til-tekst regnes som en kompetanse for å kunne skrive og kan brukes i alle fag.  

Eksamensoppgavene i matematikk i grunnskolen blir innlest som lydfiler. Dersom det er påmeldte kandidater som skal ha tilgang til lydfiler, finner alle skoler filene i PAS – eksamen fra kl. 07.00 på eksamensdagen. 

Hvordan få tilrettelagt eksamen?

Elever:

  1. Eleven eller foreldrene må sende en søknad til rektor.
  2. Rektor avgjør om og hvordan forholdene skal bli lagt til rette.

Elever kan få tilrettelagt eksamen selv om de ikke har vedtak om spesialundervisning. Rektor kan vurdere om det er behov for en uttalelse fra en sakkyndig instans. Rektor skal fatte enkeltvedtak når en elev får innvilget særskilt tilrettelegging. Ved avslag kan det klages på vedtaket.

Privatister:

Privatister søker til fylkeskommunen. Her er det et krav om å fremlegge sakkyndig uttalelse som viser til behovet for særskilt tilrettelegging. 

Les mer på nettsidene til Utdanningsdirektoratet

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.