Kompetansepakker for kollektiv og individuell utvikling
Utdanningsdirektoratet har utviklet kompetansepakker innenfor ulike temaer. Felles for dem er at de gir faglig påfyll og støtte til å utvikle kompetanse og praksis i barnehager, skoler, PP-tjenesten, lærebedrifter og prøvenemder.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Kompetansepakkene ligger på udir.no og er gratis og tilgjengelig for alle. For å benytte en eller flere kompetansepakker, kan du logge på med Feide eller opprette en egen bruker. Innholdet i kompetansepakkene har prosess- og lederstøtte og kan være tiltak for kollektiv kompetanseheving i regional og desentralisert ordning samt kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Fagmiljøer som samarbeider med og støtter eiere, barnehager og skoler i deres langsiktige utviklingsarbeid, kan bruke innholdet i kompetansepakken som utgangspunkt for dialog og eventuell veiledning. Det er ingen begrensinger på antall deltakere og kompetansepakkene kan benyttes av hele kollegiet, individuelt, i grupper, team eller på trinn. Kollektivt arbeid med kompetansepakker, kan gi felles forståelse for dagens praksis, bidra til å reflektere over holdninger, normer, barnehage- og skolekultur, og utvikle egen handlingskompetanse.
En kompetansepakke består av moduler
- Introduksjonsmodul: Beskriver tema for kompetansepakken, og hvordan de ulike fagmodulene er bygget opp.
- Fagmoduler: Presenterer relevant fagstoff gjennom for eksempel tekst eller film, oppgaver dere skal løse og noen ganger også forslag til arbeidsprosesser. Det varierer hvor mange fagmoduler hver kompetansepakke inneholder.
- Avslutningsmodul: Oppsummering og veien videre.
I kompetanseportalen finner man følgende kompetansepakker
Digital kompetanse i skolen: Teknologi og digitale ferdigheter i LK20, Inkludering og universell utforming i digital praksis, Kunstig intelligens i skolen, Personvern i læringsteknologi for eiere og ledere
Inkludering: Inkluderende praksis, Elever med stort læringspotensial
Støtte til arbeid med læreplanverket: Innførig av nytt læreplanverk (fagfornyelsen), Programmering og algoritmisk tenkning, Innføring av nye læreplaner for lærebedrifter og prøvenemnder, Nye læreplaner for lærebedrifter, Nye læreplaner for prøvenemder
Støtte til arbeid med regelverket: Regelverk i fag- og yrkesopplæring, Personvern i skolen, Tospråklig fagopplæring, Grunnkurs i tilsynsmetode
Skolemiljø: Trygt og godt skolemiljø
SFO: Trygt og godt miljø i SFO
Barnehage: Trygt og godt barnehagemiljø, Digital dømmekraft i barnehagen med lederstøtte, Digital praksis, Personvern i barnehagen, Lek i barnehagen
Hybrid undervisning og hjemmeskole: Digital undervisning – på skolen og hjemme
Eksamens- og prøvesytemet: Eksamens- og prøvesystemet
Programmering valgfag for ungdomstrinnet: Programmering valgfag for lærere
Andre kompetansetiltak
Snakkemedbarn.no er et digitalt opplæringsprogram om samtaler med barn, spesielt samtaler ved bekymring for om barnet er utsatt for vold eller overgrep. Det er utviklet av RVTS nasjonalt på oppdrag fra Barne- ungdoms- og familiedirektoratet. Nettsiden inneholder en simulering av samtaler med barn og ungdommer hvor du kan velge alternativer i dialogen og øve på å bygge tillit.
«Jeg Vet» er en kunnskapsbasert læringsressurs for alderstilpasset opplæring om vold, overgrep og mobbing. Læringsressursen skal bidra til at barnehager, grunnskoler og videregående skoler gir barn og unge kunnskap som fremmer livsmestring og folkehelse.