Spleiser for å få flere på sørsamisk lærerutdanning
Statsforvalteren i Trøndelag, Trøndelag fylkeskommune, og forvaltningskommunene for sørsamisk samarbeider om en stipendordning for å få flere søkere til lærerutdanningen.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Fylkeskommunen og Statsforvalteren støtter sammen med de sørsamiske forvaltningskommunene Røros, Snåsa og Røyrvik, inntill 150.000, mens Sametingets stipendordning kan dekke inn til 50.000.
Totalt kan man altså få 200.000 i årlig støtte for å ta sørsamisk lærerutdanning ved Nord universitet.
Søknadsfristen på studiet er allerede 15. april, med studiestart høsten 2023.
Stipendet ble etablert i 2018, og det er fire studenter som har benyttet seg av ordningen i perioden. I Trøndelag og spesielt de sørsamiske områdene er behovet stort for lærere med samisk språk og kulturkompetanse.
En av studentene som har gått på studiet allerede er Ramona Linnea Victoria Kappfjell Sørfjell. Hun er inne i sitt fjerde år på studiet, på vei mot sin mastergrad. For tiden har hun praksis i Snåsa kommune, hvor hun også er bosatt.
– Stipendet er en veldig god ordning, og gir jo mye større økonomisk frihet enn hva man ellers har som student. Det var en sterkt medvirkende årsak til at jeg søkte på studiet, sier hun.
Når man mottar stipendet forplikter man seg til å jobbe i en av de sørsamiske forvaltningskommunene, eller på en av de to videregående skolene med sørsamisk i de tre påfølgende årene etter endt utdanning.
– Jeg skulle jo ønske at jeg hadde kanskje mulighet for å ta et friår for å reise litt rundt når jeg er ferdig med studiene. Det kunne kanskje vært et større vindu for å avtjene de obligatoriske årene etter endt utdanning, sier hun.
Samtidig er det gode jobbmuligheter etter endt utdanning. Både fylkeskommunen og forvaltningskommunene sier det er etterlengtet lærerkompetanse.
– Vi trenger flere lærere med sørsamisk kompetanse. Det er viktig for å løfte kvaliteten i jobben som vi gjør helt fra barnehagen og til videregående skole, sier Eva Wilks i Snåsa kommune.
Statsforvalteren har også i oppgave å fremme og legge til rette for utvikling og ivaretakelse av sørsamisk språk i opplæringssektoren.
– Det formelle ansvaret for sørsamisk språk og kultur er delt mellom oss, fylkeskommunen og forvaltningskommunene, og det er nettopp derfor vi er med på laget. Lærere med sørsamisk språkkompetanse er sårt tiltrengt, sier Kvittem og legger til at det er en svært god stipendordning.
Anne Marit Mevassvik i Trøndelag fylkeskommune sier hun håper flere vil søke på utdanningen og stipendet.
– Flere lærere er viktig for å sikre kvalitet i den sørsamiske opplæringen. Fylkeskommunen har et særlig ansvar for å bidra til å bevare og utvikle det sørsamiske språket. Vi håper stipendet kan stimulere til at flere vil ta denne utdanningen, sier hun.