Kompetansesatsing på de sosiale tjenestene i NAV
Alle Nav-kontor har fått tilgang til nytt kompetansemateriell om sosiale tjenester. Materiellet er utviklet i samarbeid mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og statsforvalterne.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Det nye materiellet er et illustrert foredrag om formålet med sosialtjenesteloven, som er utviklet i samarbeid med OsloMet. Det kan også være interessant for flere. Du kan se foredraget på Nav.no.
Vi har også laget en film om et ungt menneskes første møte med Nav. Foredraget kan brukes i sammenheng med filmen. Filmen er publisert på Navs intranett.
Sett de sosiale tjenestene på kartet
Kompetansemateriellet var utarbeidet på bakgrunn av at Nav-ansatte ønsket mer kompetanse om forvaltning, kartlegging, individuelle vurderinger og hva formålsparagrafen i sosialtjenesteloven betyr for vurderingene som ansatte skal gjøre. Forskning og tilsyn viser også at dette kan være utfordrende tema i praktisering av sosialtjenesteloven.
Vi håper at materiellet fører til refleksjon rundt egen praksis og praksis i det lokale Nav-kontoret. Videre er det et mål å sette de sosiale tjenestene mer på kartet i Nav, og føre til at formålene i Nav-loven og sosialtjenesteloven blir brukt i større grad.
Virkemiddel for å motvirke utenforskap
Sosialstønad er sikkerhetsnettet til innbyggerne, og et viktig virkemiddel for å motvirke fattigdom og utenforskap. Loven skal sikre sosial inkludering og forebygge sosiale problem. Det er et mål at alle i Nav-kontoret kjenner formålet med og innholdet i sosialtjenesteloven. Det nye materiellet kan gjerne drøftes på tvers i kontoret og på tvers av fagområde eller tjenester.
De sosiale tjenestene skal være tilgjengelige for alle. Det er derfor viktig at alle som jobber i Nav har tilstrekkelig kompetanse til å gi informasjon om loven, og til å identifisere behov for sosiale tjenester. Lederne må sikre at ansatte har kompetansen som kreves for at brukerne skal få det de har rett på. Det er viktig å ivareta behovene til brukeren og å fremme brukermedvirkning.
Det er statsforvaltarerne i Vestland, Innlandet, Troms og Finnmark, Oslo og Viken, Møre og Romsdal og Trøndelag som deltar i utviklingen av de sosiale tjenestene, sammen med Arbeids- og velferdsdirektoratet.