Landsomfattende tilsyn med NAV i 2022 og 2023: Barneperspektivet i saker om økonomisk sosialhjelp
I 2022 og 2023 skal vi ha tilsyn med om NAV-kontorene i Trøndelag ivaretar barns behov når familien søker om økonomisk sosialhjelp.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Hva er et landsomfattende tilsyn?
I et landsomfattende tilsyn fører alle statsforvalterne tilsyn med ett tjenesteområde eller tema som Helsetilsynet bestemmer, i en periode på ett eller to år.
Formålet er å avdekke svikt og bidra til forbedring, og å skape nasjonal oppmerksomhet om området eller temaet.
Hvorfor har Helsetilsynet valgt dette temaet?
Helsetilsynet har i flere år har vært bekymret for NAV-kontorenes ivaretakelse av barns behov ved tildeling av sosiale tjenester. Denne bekymringen har forsterket seg de siste årene, som følge av at sårbare barn og unge har vært særlig utsatt under covid-19-pandemien.
I 2020-21 gjennomførte Helsetilsynet en risikovurdering av de sosiale tjenestene. Manglende kartlegging av barn var et av punktene med høyest risiko for svikt.
Hva skal vi undersøke?
Tilsynet innrettes mot tjenestene opplysning, råd og veiledning og økonomisk sosialhjelp, og vi skal undersøke disse fasene:
- Kartleggingen.
- Vurderingene og beslutningene.
- Oppfølgingen.
Som en del av tilsynet, skal vi snakke med familier som har søkt om sosialhjelp, for å høre deres stemme.
Hvor skal vi på tilsyn?
En oppdatert oversikt over hvilke kommuner vi skal føre tilsyn med i 2022, finnes på Tilsynskalenderen. Kommunene vi skal føre tilsyn med i 2023, vil vi publisere ved årsskiftet.
Hva skjer etter tilsynet?
Etter hvert tilsyn, skriver vi en rapport, der vi presenterer funnene våre og vurderingene våre. Alle rapportene blir publisert på Helsetilsynet sine nettsider.
Helsetilsynet skriver til slutt vanligvis en oppsummerende rapport, etter at alle tilsynene er gjennomført. De oppsummerende rapportene finner du på Helsetilsynet sine nettsider.