Melding om reindrift
Sijteandeler og reinlag skal årlig levere melding om reindrift, jf. reindriftsloven § 18.
Meldingen skal gi opplysninger fra foregående driftsår (1. april - 31. mars), blant annet om tilganger og avganger av rein og fordeling av rein på medlemmer med merke. Frist for å levere melding om reindrift er 11. april 2023.
Opplysninger i meldingen danner grunnlag for behandling av søknad om tilskudd til siidaandeler og reinlag, og søknad om erstatning for rein drept av fredet rovvilt.
Informasjon om melding om reindrift, regelverk, elektronisk levering og papirskjema finnes på Landbruksdirektoratet sine hjemmesider her
Hvordan leverer jeg meldingen?
Den digitale løsningen åpner 10. mars 2022. Meldingen leveres elektronisk på digitalt skjema via Altinn. Det ligger veiledning til dette på Landbruksdirektoratet sine hjemmesider. Vi håper at de fleste benytter muligheten til å levere elektronisk, men det finnes fortsatt mulighet for å levere på papir for de som ønsker det. Papir sendes Statsforvalteren i Trøndelag, postboks 2600, 7734 Steinkjer eller som sikker melding.
Ta gjerne kontakt dersom dere har spørsmål eller vil ha veiledning. Ved ønske om fysisk møte, bør det avtales i god tid før fristen.
Kontaktpersonar
-
Elsemari Iversen
Tlf: 74 13 80 55 / 99 64 35 45 -
Lina Nøstvold
Tlf: 74 16 81 48 / 48 24 45 12