Tilskudd til siidaandeler og tamreinlag
Leder av siidaandel og reinlag kan søke om tilskudd. Leder er ansvarlig for at søknaden er fullstendig. Fra og med søknadsåret 22/23 er det nye søknadsskjema, samt andre krav til innlevering av vedlegg enn tidligere. Det må også leveres et inntektsskjema med søknad. Frist for levering av søknad om tilskudd er 31. mai 2023.
Søknad om tilskudd til siidaandeler og reinlag leverer du elektronisk eller på papir. For å levere elektronisk, må også melding om reindrift ha vært levert elektronisk. Da logger du inn i Altinn - Tilskudd til siidaandeler og reinlag.
Nytt søknadsskjema og inntektsskjema
Skjema for søknad om tilskudd er tilgjengelig på Altinn fra og med den 10. mars 2023 og fram til søknadsfristen, så du kan søke om tilskudd samtidig med innlevering av melding om reindrift. Det er nytt søknadsskjema fra og med driftsåret 22/23, samt at inntektsskjema skal leveres sammen med søknad. Dette gjelder enten du søker digitalt eller på papir. Det finnes eget søknadsskjema og inntektsskjema for siidaandelsleder, og eget søknadsskjema og inntektsskjema for reinlag.
For å søke på papir så bruker du søknadsskjema på Landbruksdirektoratets nettside, eller i høyrekolonnen på denne nettsiden.
Ingen vedlegg
Nytt for søknadsåret 22/23 er at det ikke lenger stilles krav om at vedlegg skal leveres med søknad. Det gjøres her oppmerksom på at inntektsskjemaet IKKE er å anse som vedlegg, men en del av søknaden. Dersom Statsforvalteren ønsker ytterligere opplysninger i forbindelse med vurdering av søknaden, etterspørres vedlegg/dokumentasjon spesifikt i den enkelte sak.
Vilkår for tilskudd
Det er tre generelle vilkår som må være oppfylt for å få tilskudd.
Leder av siidaandel:
- må ha levert melding om reindrift,
- må ha hatt en avgiftspliktig salgsinntekt av kjøtt fra rein i eget merke på minimum 50 000 kr (eks. mva.),
- samt ikke ha mottatt alderspensjon etter folketrygdens regler.
Etablerertilskuddet er fritatt fra inntektskravet på 50 000 kr.
Melding om reindrift må være godkjent for alle siidaandeler i distriktet før tilskuddssøknaden behandles.
Ta gjerne kontakt dersom dere har spørsmål eller vil ha veiledning. Ved ønske om fysisk møte, bør det avtales i god tid før fristen.
Kontaktpersonar
-
Elsemari Iversen
Tlf: 74 13 80 55 / 99 64 35 45 -
Lina Nøstvold
Tlf: 74 16 81 48 / 48 24 45 12