Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage

Regional ordning skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Den er et av flere virkemidler som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet.

Den regionale ordningen for kompetanseutvikling skal stimulerer til godt samarbeid mellom barnehagemyndighetene, barnehageeiere, universiteter og høyskoler, statsforvalterne og andre relevante aktører. I partnerskap skal barnehagen og universitet/høyskole kartlegge behov for kompetanseutvikling og planlegge utviklingsarbeid. Aktørene skal bidra til samskaping og gjensidig læring som endrer praksis i barnehagene og bidrar til at universiteter og høyskoler får en mer praksisnær kompetanse. Ordningen skal bidra til å gjøre arbeidet med kompetanseutvikling mer forutsigbart og langsiktig for både barnehageeiere, universiteter og høyskoler. Statsforvalteren er sekretariat for ordningen og skal legge til rette for godt samarbeid mellom aktørene.

 

Samarbeidsforum for kompetanseordningene i Agder

I Agder har vi hatt to Samarbeidsforumer, ett for barnehage og ett for skole, men med felles møter etter behov. Med innføringen av Kompetanseløftet fra 2021 har et felles Samarbeidsforum for kompetanseordningene gitt bedre forutsetninger for å se de tre ordningene i sammenheng (Rekomp, Dekomp og Kompetanseløftet). I fortsettelsen har vi et felles Samarbeidsforum, men beholder muligheten for separate møter for barnehage og skole.

Samarbeidsforum prioriterer tiltak og bruk av midler. En årlig innstilling som gir oversikt over hvilke tiltak som skal prioriteres, hvem som skal delta og hvordan midlene skal brukes leveres til Statsforvalteren. Prioritering av tiltak skal være forankret i en langsiktig plan.

 

Samarbeidsforum i Agder:

imageocdo.png

 

Kompetansenettverk i Agder

Sentrale punkter i ordningen:

  • Barnehagene vurderer sine behov for kompetanseutvikling gjennom kartleggings- og analysearbeid. Barnehageeier samarbeider i partnerskap med universitet eller høyskole om å planlegge tiltak som kan møte de lokale behovene, og melder sine behov til samarbeidsforumet i fylket. I Agder foregår dette gjennom regionale kompetansenettverk.
  • Samarbeidsforum prioriterer tiltak og lager en innstilling for hvordan midlene skal fordeles og brukes.
  • På bakgrunn av innstillingen fatter statsforvalteren et vedtak og fordeler midlene.

 

Les mer om ordningen på nettsiden til Utdanningsdirektoratet 


Publisert 12.12.2022

Kompetanse for fremtidens barnehage

Regjeringen har kommet med en revidert kompetansestrategi for fremtidens barnehage. Strategien er en videreføring og videreutvikling av Kompetanse for fremtidens barnehage 2018 – 2022.