Utdanningsdirektoratets veileder for arbeid med nærvær og fravær i grunnskolen
Fylkesmannen i Agder vil med dette informere om den nye veilederen som handler om forebygging og oppfølging av fravær i grunnskolen. Inneholdet vil gi både informasjon om regelverket i tillegg til tips og råd for arbeidet med nærvær og fravær blant elevene.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Her er en lenke til den nye veilederen:
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/forebygge-fravar-i-grunnskolen/eksempler-pa-narvarsarbeid/
I veilederen er det fire ulike innholdsdeler:
1. Forebygging og oppfølging av fravær
Arbeidet med nærvær og fravær kan deles inn i tre faser: forebygging, tidlige tiltak og komplekse fraværssaker. Her finner dere noen tips og råd for å arbeide med de tre fasene.
2. Hva sier regelverket?
Oversikt over relevant regelverk for fravær i grunnskolen.
3. Forskning om fravær og nærvær
Nærværsarbeid handler ikke om én isolert innsats, men om flere systematiske innsatser over tid. Det er derfor flere innganger til nærværsarbeid. Både norsk og internasjonal forskning omtaler arbeid med fravær og nærvær i skolen.
4. Eksempler på nærværsarbeid
Nærværsarbeid handler om å legge til rette slik at elever trives og ønsker å være til stede på skolen. Det gjelder både i forebyggende arbeid og gjennom tiltak når elever har høyt fravær. Det er mange måter å gjøre dette på, og mange skoler og skoleeiere har god praksis på området. Her finner man eksempler på arbeid med nærvær.