Flere lovbrudd funnet etter tilsyn med en virksomhet som gir utprøvende medisinsk behandling

Statsforvalteren i Agder har i samarbeid med Statens helsetilsyn og ekstern fagrevisor ført tilsyn med Phoenix Helse AS i Lillesand. Vi har konkludert med til sammen seks brudd på helselovgivningen og funnet grunnlag for videre oppfølgning. 

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 06.07.2022

Helse- og sosialavdelingen hos Statsforvalteren i Agder har gjennomført tilsyn med Phoenix Helse AS i Lillesand. Dette er en virksomhet som tilbyr ‘’ordinær’’ kiropraktorbehandlinger, samt behandling med stamcellebehandling ved hjelp av ‘’adipose derived mesenchymal stem cells’’ (ADSC) og platerikt plasma (PRP) for flere ulike plager/tilstander i muskel og skjelettsystemet.

Verken PRP eller Stamcelle injeksjoner er i bruk i norsk offentlig helsetjeneste fordi det regnes som utprøvende behandling. 

I tilsynet har vi blant annet vurdert forsvarlighet, bruk av medhjelpere, ressursbruk, informasjon, markedsføring og journalføring.

Statsforvalteren konkluderte med til sammen seks lovbrudd og har funnet grunnlag for å følge opp virksomheten videre. Fra vår konklusjon siteres:

Virksomheten sørger ikke for at pasientbehandlinger med steroidinjeksjoner og PRP/ADSC er tatt på et godt nok klinisk beslutningsgrunnlag.

Dette er brudd på kravet til faglig forsvarlig helsehjelp, jf. helsepersonelloven § 4, jf. helsepersonelloven § 16.

Virksomhetens kiropraktorer gir pasienter injeksjon med steroid uten at lege er involvert.

Kiropraktor bryter med dette krav til faglig forsvarlig helsehjelp, jf. helsepersonelloven § 4, jf. helsepersonelloven § 16.

Lege bryter med dette krav til bruk av medhjelpere, jf. helsepersonelloven § 5, jf. helsepersonelloven § 16.

Virksomheten feilinformerer pasienter om PRP/ADSC ved at det ikke meddeles at dette er utprøvende behandling uten tilstrekkelig dokumentasjonsgrunnlag.

Dette er brudd på kravet til informasjon, jf. helsepersonelloven § 10, jf. pasient – og brukerrettighetsloven § 3-2, jf. helsepersonelloven § 16.

Virksomhetens markedsføring på ulike plattformer er gjennomgående uforsvarlig, unyansert og direkte misvisende.

Dette er brudd på kravet til markedsføring, jf. helsepersonelloven § 13, jf. helsepersonelloven § 16.

Virksomhetens innhold i pasientjournal i forbindelse med PRP/ADSC er gjennomgående mangelfull.

Dette er brudd på kravet til journalføring, jf. helsepersonelloven § 40, jf. pasientjournalforskriften §§ 4-8, jf. helsepersonelloven § 16.

Virksomheten har ikke et internkontrollsystem for kvalitetsforbedringsarbeid med tanke på planlegging, gjennomføring, evaluering og korrigering av virksomhetens aktiviteter.

Dette er brudd på helsetilsynsloven § 5, jf. helsepersonelloven § 16, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §§ 6-9.

 

Tilsynet har vært et samarbeid mellom Statsforvalteren i Agder, Statens helsetilsyn og innleid ekstern fagrevisor. Tilsynslaget har bestått av:

Aase Aamland, fungerende fylkeslege hos Statsforvalteren i Agder/revisjonsleder
Kaia Rødland Egeland, jurist hos Statsforvalteren i Agder/revisor
Lars Engebretsen, spesialist i ortopedi/innleid fagrevisor av Statsforvalteren i Agder
Karen Pareliussen, jurist hos Statens helsetilsyn
Åge Normann Hansen, lege hos Statens helsetilsyn

 

Vedlagt til høyre ligger endelig rapport, som også blir publisert på helsetilsynet.no.