Utvidet adgang til å dele taushetspliktige opplysninger med andre forvaltningsorganer

Fra 1. juli ble bestemmelser om taushetsplikt i NAV-loven, sosialtjenesteloven og forvaltningsloven endret. Endringene innebærer blant annet en utvidet adgang til å dele ellers taushetspliktige opplysninger med andre forvaltningsorganer.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 06.10.2021

En praktisk viktig endring er at både NAV-loven § 7 og sosialtjenesteloven § 44 åpner for at NAV kan gi andre forvaltningsorganer «opplysninger om en persons forbindelse med organet og om avgjørelser som er truffet» etter forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 5.

Det betyr at NAV for eksempel kan gi opplysninger om at en person har søkt om en ytelse, og hvilken ytelse det er søkt om. NAV kan gi «opplysninger om avgjørelser som er truffet», men bestemmelsen gir NAV ikke adgang til å gi enhver opplysning om avgjørelsen. Informasjonsadgangen er begrenset til at en avgjørelse er truffet og hva avgjørelsen gjelder.

Du kan lese mer om endringene i Prop.166 L (2020–2021) Endringer i forvaltningsloven m.m.

Arbeids- og velferdsdirektoratet arbeider med å oppdatere rundskriv knyttet til disse bestemmelsene.  

 

 

Kontaktpersonar