Korona og kommunikasjon– erfaringer fra Innlandskommunene
Fylkesmannen har samlet gode eksempler på hvordan kommunene i Innlandet har ivaretatt kommunikasjon. «Korona dreier seg mye om informasjon til innbyggerne», sier tjenesteleder Tom Nøvik i Nord-Fron kommune, en av de hardest rammede kommunene i fylket.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Ut fra rapportene fra alle kommunene i Innlandet har Fylkesmannen sett på hvilke kommunikasjonskanaler de bruker, erfaringer og hva som fungerer best.
Et hovedfunn er at kommunikasjon og god informasjon til innbyggere fra den enkelte kommune er vesentlig i håndteringen av situasjonen med korona-smitte. Under finner dere en nyttig sammenfatning av erfaringene kommunene i Innlandet har gjort seg.
- Hjemmesiden til kommunen med egen «koronaknapp».
- Kommunene er opptatt av at info her er kvalitetssikret og god. Sidene må være ryddig og brukervennlig.
- Siden må oppdateres kontinuerlig
- Kommunene legger vekt på å vise til FHI sine sider + andre aktuelle hjemmesider. Stjeler fra andre. Kvalitetssikret, relevant og god informasjon.
- Nord-Fron rapporterer at: «Trykket fra media har roet seg noe. Noe av strategien er å legge ut mest mulig konkret info. for å redusere trykket».
- Kommunens Facebook-side.
- Aktiv – kontinuerlig oppfølging. Her kan ikke responstiden være lang. Tenk bemanning.
- Fungerer som back-up hvis hjemmesiden er nede. Viktig!
- Linker til hjemmesiden. Viser til beredskapstelefonen.
- Når ut til mange. Mulighet for dialog. Messenger.
- Telefon
- Opprette egen «koronatelefon».
- Noen opplever stort trykk. Må ha bemanningsplan.
- Telefonnummer til fastlege, legevakt, FHI. Informere godt om hvem du ringer, når.
- Telefon også viktig kommunikasjonskanal direkte til innbyggerne.
- Direkte kommunikasjon
- Telefon, epost, sms. Andre informasjonskanaler – skolens meldingssystemer (f. eks. Visma)
- Til egne ansatte i kommunen – f.eks. helsepersonell
- Til lokalaviser og andre etablerte nyhetskanaler folk bruker til vanlig
- Til befolkning (f.eks. foreldre til elever via skolen)
- Til næringslivet med konkret og relevant informasjon.
- Telefon, epost, sms. Andre informasjonskanaler – skolens meldingssystemer (f. eks. Visma)
- Pressemeldinger og pressekonferanse
- Flere kommuner har laget egen pressemelding og gjennomført pressekonferanse med god erfaring. Gjelder også kommuner uten smittede.
- Medieovervåking
- Setter av ressurs til å holde seg oppdatert for å ha relevant og kvalitetssikret info.
- Hva skriver de andre om oss? (kommuner med smittede og folk i isolat og karantene)
Hvis din kommune trenger assistanse eller støtte på dette området, ta gjerne kontakt med Fylkesmannen så skal vi bidra så godt vi kan.