Behandlet 272 plan- og byggesaker i 2022
Statsforvalteren i Innlandet behandlet til sammen 272 plan- og byggesaker 2022. Tall fra tidligere år er også tatt med til sammenligning.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Innlandets 46 kommuner behandler et stort antall saker etter plan- og bygningsloven hvert år. Statsforvalteren er klageinstans for vedtak kommunene treffer etter denne loven, og får derfor oversendt plan- og byggesaker fra kommunene hvor klager ikke er tatt til følge av kommunen.
Klagesakene deles grovt sett inn i byggesaker og plansaker. Byggesaker kan for eksempel gjelde oppføring av nye boliger, tilbygg, bruksendring eller etablering av vei. Under byggesaker hører også dispensasjoner (unntak fra lov, forskrift eller plan). Med «plansaker» menes saker om vedtakelse eller endring av reguleringsplan. Eksempler på det som nedenfor omtales som «andre saker», er ekspropriasjon, utsatt iverksetting og dekning av sakskostnader.
Saksmengde
Behandlede saker pr. år
- 2022: 272
- 2021: 270
- 2020: 298
- 2019: 247
- 2018: 233
Sakstyper
Diagram 1:
- Klage på byggesak: 197
Av disse: - alminnelig byggesak: 66
- dispensasjon: 105
- ulovlighetsoppfølging (*): 26
- Klage på reguleringsplan: 39
- Andre saker: 36
(*) Omfatter pålegg om retting, tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
Har klagene ført fram?
Diagram 2:
Antall klager som har blitt tatt til følge, dvs. endt med opphevelse eller omgjøring:
- 74 klager (27 %)
Kun 1 av dem gjaldt reguleringsplan. Få klager på reguleringsplan fører frem. Her kan du lese mer om hvorfor.
Saksbehandlingstid
Statsforvalteren har etter loven en frist på 12 uker på å behandle klager i plan- og byggesaker.
- Gjennomsnittlig saksbehandlingstid i 2022: 11 uker
- Andel saker behandlet innenfor frist: 67 %
Kontaktpersonar
Statsforvalterens rolle i klagesaker
- Statsforvalteren er klageinstans for kommunale vedtak etter plan- og bygningsloven.
- Vi skal ivareta rettssikkerhet og sørge for at kommunens vedtak holder seg innenfor rammene av loven. Vår overprøving kan gjelde både saksbehandling, lovforståelse og skjønnsutøvelse.
- Hvor vid adgang vi har til å overprøve vedtaket varierer med hva avgjørelsen gjelder.
- I byggesaker kan vi normalt overprøve alle sider av saken. Når avgjørelsen angår skjønnsmessige vurderinger, typisk estetikk, høyde og plassering, er vår myndighet begrenset. Dette av hensyn til det kommunale selvstyret.
- Ved klage på reguleringsplan har Statsforvalteren begrenset overprøvingskompetanse. Se denne veiledningsartikkelen