Innrapportering: Lagerbeholdning, forbruk og behov for smittevernutstyr
Helsedirektoratet har utarbeidet en nasjonal ordning for fordeling av smittevernutstyr til kommuner i samarbeid med helseforetak. Innmeldingsløsning for lagerbeholdning, forbruk sist uke og behov for smittevernutstyr for neste uke gjøres nå i Altinn.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Helsedirektoratet sin rutinebeskrivelse av 27. mars 2020
Ved mangel på smittevernutstyr ligger det i første omgang til kommunene å selv undersøke om det finnes lokale løsninger som kan løse utstyrsbehovet. Dette kan eksempelvis dreie seg om utstyr hos andre aktører i kommunen eller i en nabokommune.
Dersom det ikke er mulig å etablere lokale løsninger melder kommunene behov for smittevernutstyr gjennom egen portal for kommunene i Altinn.
Innmeldt lagerbeholdning, forbruk og behov sendes videre til fordeling sentralt.
Så snart vi får informasjon om det, varsler vi dere om når og hvordan utstyr blir levert.
CIM
Kort situasjonsrapport med endringer siden sist rapportering deles via CIM innen kl. 12.00 mandager. Rapporten skal fokusere på viktige moment, hvilke tiltak som er gjort siden sist rapportering og hvilke tiltak dere vurderer.
Vi gjør så godt vi kan for å få samkjørt rapporteringskrav fra fylkesmannsembetet og nasjonale myndigheter. Dette gjør at vi kan benytte oss av rapporteringsfrist kl. 12.00 på torsdager hvis dette blir nødvendig. Dersom dette er nødvendig, vil vi gi dere beskjed.
Det vil dessverre fortsatt kunne forekomme at dere får rapporteringskrav med kort frist utenom rapporteringshjulet. Dette er beklagelig, men nødvendig når situasjonen krever det.
Vedtak etter smittevernloven §4-1
Dersom dere gjør vedtak etter smittevernloven § 4-1, ønsker vi at dette sendes oss til orientering på fminberedskap@fylkesmannen.no.
Kommunene får hjelp til innkjøp av smittevernutstyr i et vanskelig marked
Å skaffe nok og trygt smittevernutstyr har vært svært vanskelig gjennom koronatiden. Mange bekymrede kommuner har bedt Fylkesmannen i Innlandet om å bidra til en løsning. Forslaget nå er å la et kommunalt eid selskap, Abakus AS, sørge for felles innkjøp.
Kontakt for saken
-
Stig Skjeflo
Tlf: 62 55 13 59 / 92 42 76 18