Generell informasjon om tilskuddsordningen til utvikling av de sosiale tjenestene i Nav-kontoret
Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere til utvikling av de sosiale tjenester og tiltak i kommunene etter sosialtjenesteloven.
Det overordnete målet med denne tilskuddsordningen er å skape et helthetlig og samordnet tjenestetilbud tilpasset brukernes behov.
Nye søknader
Hvem kan søke: NAV-kontor
Søknadsfrist: 1. februar
Formål og målgruppe
Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere til utvikling av sosiale tjenester som er hjemlet i sosialtjenesteloven. Sosialtjenesteloven inngår i kommunens samlede velferdsansvar.
Sosialtjenesteloven har som formål å bedre levekårene for de vanskeligstilte,
- bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.
- bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud
- bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer.
Gjennom nye arbeidsmetoder og samarbeidsformer skal kommunens innbyggere oppleve økt kvalitet i tjenestene, og derigjennom bedring i levekår.
Målgruppen for ordningen er sosialt og økonomisk vanskeligstilte som har behov for sosiale tjenester, og andre som står i fare for å komme i en vanskelig livssituasjon.
Tidsperiode: Tilskudd gis primært for ett år fra oppstartsdato, men det kan gis i inntil tre år til samme tiltak. Det vil si, dersom du får innvilget tilskuddsmidler ved årets ordning (beslutningene tas ila mars hvert år), og kommer først i gang med prosjektet 1. juli, så vil tilskuddsperioden/midlene beregnes påbegynt 1. juli.
Rapportering: Prosjektet skal rapportere på regnskap og status til Statsforvalteren ved overgangen til nytt kalenderår. Frist for status- og regnskapsrapportering er 1.februar påfølgende år. Altså året etter at prosjektet er påbegynt. Rapporteringen skjer digitalt gjennom en lenke som sendes i løpet av januar påfølgende kalenderår til den som er oppgitt som kontaktperson for prosjektet.
Referanse: Statsbudsjettet, Arbeids- og sosialdepartementet kapittel 0621 post 63.
Tilskuddsmidler: Det gis inntil 610 000 kroner per 100 prosent stilling (lønn og sosiale utgifter) og inntil 20 000 kroner per tiltak til kompetanse som trengs spesifikk for dette tiltaket (for eksempel design, evaluering, utvikling og/eller faglig).
Hvordan søker du?
Hvert år er det utvalgte områder som blir særskilt prioritert. For mer informasjon om hvilke områder dette gjelder i år og søknadsskjemaer, se lenke til årets utlysning i margen.
Det gjøres oppmerksom på at uavhengig av fokusområder gis det ikke tilskudd til
- kommuner som mottar programfinansiering gjennom 0-24 satsningen og som søker om tiltak til samme målgruppe
- implementering av ferdig utviklede metoder og arbeidsmåter
- søknader som kun beskriver kapasitetsøkning i tjenesten
Kontakt Statsforvalteren i Oslo og Viken hvis du har spørsmål til søknadsprosessen eller trenger veiledning med søknaden fmov-sos-navtilskudd@statsforvalteren.no
Videreføringer (og avslutning) av pågående prosjekter og tiltak
Hvem skal rapportere: Nav-kontoret/prosjektet
Hva skal rapporteres: Status og regnskap
Frist for rapportering: 1. februar
Rapportering: Alle som mottar utviklingstilskuddet skal rapportere på året som har gått. Det er to rapporter som skal sendes, en statusrapport (evt. sluttrapport) og en rapport på prosjektregnskap. Rapporteringen skjer digitalt gjennom en lenke som sendes i løpet av januar påfølgende kalenderår til den som er oppgitt som kontaktperson for prosjektet.
Statusrapporten består i å svare på spørsmål om knyttet til prosjektets fremdrift (evt. avslutning og implementering) og prosjektets økonomi. Dette skal gjøres i SurveyXact, se lenken som dere finner i margen.
Her finner dere også et eksempel på hvordan rapporteringen skal se ut. Se «Eksempel på statusrapportering» i margen.
Prosjektregnskap skal vise hva tilskuddsmidlene har blitt brukt til. Kommunen er ansvarlig for at midlene blir brukt i henhold til regelverket for tilskuddsordningen. Det er ikke krav om revisorattestert regnskap, men det er krav om at prosjektet skal opprette eget koststed. Regnskapet skal kunne sammenlignes med økonomirapporteringen i surveylenka.
Prosjektregnskapet legges ved den digitale status-/avslutningsrapporteringen.
Eventuelt kan det sendes på epost til: sfovpost@statsforvalteren.no
I oversendelsen må det fremkomme kommune/bydel, navn på prosjektet, navn og signatur økonomiansvarlig for prosjektet, og hvilket regnskapsår det gjelder.
Frist for status og prosjektregnskapsrapportering: 1. februar
Manglende rapportering innen gitt frist vil medføre avslag på ny søknad jft. Forskrift om tilskudd til utvikling av de sosiale tjenestene i NAV-kontoret, kap. 0621, post 63, §11.
Har du spørsmål til tilskuddsordningen kan de rettes direkte til en av oss, eller sendes til fmov-sos-navtilskudd@statsforvalteren.no
Lykke til med søknader og rapporteringer!
Kontaktpersonar
Dokument
Kontaktpersoner Oslo
-
Junaid Sarwar Butt
Tlf: 22 00 36 04 -
Kari Telstø
Tlf: 22 00 37 13
Kontaktpersoner Vest-Viken
-
Silje Johanne Olsen
Tlf: 32 26 68 62 -
Jarle Lie
Tlf: 22 00 37 01
Kontaktpersoner Øst-Viken
-
Kjersti Salberg
Tlf: 69 24 70 60 / 97 74 24 70 -
Joo Luraas
Tlf: 22 00 37 42