Veileder om saksbehandling i folkevalgte organer
Kommunal- og distriktsdepartementet har laget en ny veileder som tar for seg saksbehandlingsreglene i folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Saksbehandling i folkevalgte organer og andre kommunale og fylkeskommunale organer foregår i formelle møter. Det er derfor en rekke regler som styrer organiseringen og gjennomføringen av disse møtene, som det er viktig å kjenne til både for de folkevalgte, for ansatte i kommunen og for alle som er interessert i sakene som behandles i møtene.
Saksbehandlingsregler for folkevalgte organer skal ivareta de særlige hensyn som er viktige for at folkevalgte organer og lokaldemokratiet skal fungere best mulig. For eksempel er det sentralt for en åpen og tillitsskapende kommune, og for lokaldemokratiet, at de folkevalgte behandler saker og treffer beslutninger i møter som er åpne. Åpne møter sikrer at innbyggerne, de politiske partiene, presse og andre kan følge med.
Veilederen omtaler de sentrale saksbehandlingsreglene som gjelder før, under og etter møter i folkevalgte organ. Blant temaene som omtales er reglene for innkalling og gjennomføring av møter, krav til møteoffentlighet og habilitet hos folkevalgte og ansatte i kommunen. Veilederen tar også for seg når møter kan eller skal lukkes.
Statsforvalteren har som oppgave å veilede om kommunelovens regler. Hos Statsforvalteren i Oslo og Viken ligger denne oppgaven til Juridisk avdeling, seksjon for fast eiendom og kommunalrett. Vi kan kontaktes på e-post: sfovpost@statsforvalteren.no, eller telefon 22 00 35 40 mandag – fredag kl 10:00 – 14:00.
Veileder om saksbehandling i folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner (pdf)