Ny tillatelse til utslipp av kommunalt avløpsvann fra Fuglevik renseanlegg
Tillatelsen gjelder fra 25. februar og erstatter tillatelsen fra 2008. Vedtak om tillatelse kan påklages av berørte parter eller andre med rettslig klageinteresse innen tre uker.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
MOVAR IKS søkte for ett år siden om ny tillatelse til utslipp av kommunalt avløpsvann fra Fuglevik renseanlegg. Søknaden er behandlet etter reglene i forurensningsloven.
Renseanlegget skulle vært oppgradert med sekundærrensing fra 1.1.2020, men MOVAR IKS fikk i 2018 utsatt frist til 1.1.2026. Søknad om ny tillatelse var et vilkår for utsatt frist for oppgradering av renseanlegget. Den nye tillatelsen omfatter også avløpsvann som i dag går til Kambo renseanlegg. Kambo renseanlegg skal være lagt ned og overført til Fuglevik innen mars 2026.
Hvilke vilkår som kan stilles i utslippstillatelser for kommunalt avløpsvann, er regulert i forurensningsforskriften kapittel 11 og 14. Disse vilkårene er minimumsvilkår. Statsforvalteren skal vurdere strengere vilkår der det er nødvendig. Det vil normalt være resipientens tåleevne som er styrende for hvilke vilkår som settes i tillatelsen.
Resipienten for det omsøkte utslippet er Midtre og Ytre Oslofjord. Flere av renseanleggene i denne regionen er gamle og overbelastede og trenger oppgradering. Dette er renseanlegg som i dag bare har kjemisk rensing og som i hovedsak renser fosfor.
Ny kunnskap fra arbeidet med helhetlig plan for Oslofjorden i regi av Miljødirektoratet viser hvordan strengere rensekrav til renseanlegg har medført at tilstanden i Indre Oslofjord har bedret seg de siste årene til tross for økt befolkningsvekst. Den samme planen beskriver også hvordan utviklingen ikke har vært tilsvarende positiv i Ytre Oslofjord, snarere tvert imot. Det er også nylig publisert en rapport om kysttorsken i Oslofjorden. Denne rapporten peker på økte tilførsler av næringsstoffer som en av årsakene til redusert torskebestand.
Statsforvalteren vurdere derfor at det er helt nødvendig å sette strenge rensekrav når anlegg i denne regionen skal oppgraderes slik at også tilstanden i Ytre Oslofjord blir bedre. Formålet med å regulere alle renseanlegg med utslipp til Oslofjorden under ett, er å sikre at utslipp fra særlig befolkningsrike områder ikke øker vesentlig til de vannforekomster som blir berørt. En helhetlig tilnærming vil også sikre at alle kommuner i vår region kan ha fortsatt vekst og at ikke kostnaden for avløpstjenester blir vesentlig høyere i enkeltkommuner.
MOVAR IKS søkte kun om forskriftens minstekrav til rensing av avløpsvann. Minstekravet i forskriften er i dag blant annet 90 % reduksjon av fosfor. Dette ville medført at renseeffekten på anlegget ville vært relativt uendret til tross for oppgraderingene. Fuglevik RA renser i dag over 90 % fosfor. MOVAR IKS har likevel søkt om en økning i fremtidig belastning inn til renseanlegget, som en konsekvens av forventet befolkningsvekst frem mot 2056. Fordi MOVAR IKS ikke har søkt om forbedret rensing for fosfor og nitrogen enn dagens krav, vil en befolkningsvekst medføre langt større utslipp til Ytre Oslofjord etter hvert som belastningen inn til renseanlegget øker. Resipienten tåler etter Statsforvalterens vurdering ikke en slik økning i utslipp. Bedre rensing av både fosfor, nitrogen og organisk stoff er økonomisk og teknisk mulig og gjøres allerede i Indre Oslofjord. I vår region bygges det i dag renseanlegg som skal fjerne 98 % fosfor, og som har langt bedre rensing av organisk stoff og nitrogen enn det MOVAR IKS har som rensekrav i dag og som anlegget har søkt om videreføring av. Statsforvalteren har derfor stilt strengere krav til rensing for alle parametere sammenlignet med det MOVAR IKS har søkt om.
Strengere rensekrav som reduserer utslipp av næringsstoffer og organisk stoff vil sikre at Mosse-regionen kan ha en befolkningsvekst frem mot 2056 uten at dette medfører vesentlig større utslipp. Strengere rensekrav er etter vår vurdering den eneste måten å sikre god tilstand i Ytre Oslofjord i fremtiden, uten at det går på bekostning av ønsket vekst i regionen.