Samisk opplæring | Sámegiela oahpahus
Alle samiske elever har rett til opplæring i samisk, uavhengig av hvor de bor i landet. Elevene velger selv hvilket av de tre samiske språkene (nordsamisk, lulesamisk eller sørsamisk) de ønsker opplæring i. Skoleeier har det overordnede ansvaret for at elevenes rettigheter til samisk opplæring blir oppfylt.
Buot sámi ohppiin lea vuoigatvuohta oažžut sámegiela oahpahusa, geahčakeahttá dasa gos sii ásset riikkas. Oahppit válljejit ieža guđemuš sámegielas (davvisámegielas, julevsámegielas vai máttasámegielas) sii háliidit oahpahusa. Skuvlaeaiggádis lea bajimuš ovddasvástádus das ahte ohppiid vuoigatvuođat sámegiela oahpaheapmái ollašuhttojuvvojit.
Nettseminar/Kurs
Nettseminarer/kurs for foresatte og skoleeiere om rett til samiskopplæring
Her kan du lese om
Dás sáhtát lohkat fáttáid
Rettigheter for eleven - plikt for skolen
Oahppi vuoigatvuođat – skuvlla geatnegasvuohta
Opplæring på og i samisk
Oahpaheapmi sámegillii ja sámegielas
Fjernundervisning
Gáiddusoahpahus
Tilbydere av samisk fjernundervisning
Organisering av opplæringa
Oahpaheami organiseren
Tilskudd til opplæring
Doarjja oahpaheapmái
Rettigheter for eleven – plikt for skolen
§ 6-2 i opplæringsloven gir alle samiske elever rett til opplæring i samisk språk.
Hjemkommunen/fylkeskommunen skal sørge for opplæringen. Dersom skolen ikke klarer å skaffe en kvalifisert samisklærer, kan for eksempel opplæringen gis som fjernundervisning.
Samiske elever kan også ha rett til opplæring på samisk, det vil si at opplæringen foregår på samisk i alle fag.
Skoleeier skal sørge for at elever og foreldre får informasjon om § 6-2 i opplæringsloven, og at den blir gjennomført. Skoleeier kan søke om statstilskudd. Statsforvalteren forvalter denne ordningen.
Oahppi vuoigatvuođat – skuvlla geatnegasvuođat
Oahpahuslága § 6-2 addá buot sámi ohppiide vuoigatvuođa sámegiela oahpaheapmái.
Ruovttugielda/fylkkagielda galgá fuolahit oahpaheamis. Juos skuvla ii nagat háhkat gelbbolaš sámegieloahpaheaddji, de sáhttá oahpaheami lágidit ovdamearkka dihte gáiddusoahpahussan.
Sámi ohppiin sáhttá maiddái leat vuoigatvuohta oažžut oahpaheami sámegillii, mii mearkkaša ahte oahpahuvvo sámegillii buot fágain.
Skuvlaeaiggát galgá fuolahit ahte oahppit ja váhnemat ožžot dieđuid oahpahuslága § 6-2 birra, ja ahte dat ollašuhttojuvvo. Skuvlaeaiggát sáhttá ohcat stáhtadoarjaga. Fylkkamánni hálddaša dán ortnega.
Opplæring på og i samisk
Opplæringsloven § 6-1 definerer at en same er en person som kan skrives inn i samemanntallet, samt barna hans/hennes. Alle samiske elever i Norge har derfor rett til samiskopplæring. Hjemkommunen skal sørge for at de får det, uavhengig av om kommunen ligger innenfor eller utenfor det samiske forvaltningsområdet.
Forvaltningsområdet for samiske språk er kommuner der samisk og norsk er likestilte språk, slik at de som bruker samisk skal få svar på samisk når de kontakter kommunen. I Norge inngår 13[1] kommuner i forvaltningsområdet.
- Elevene i alle disse kommunene har rett til å få opplæring både i samisk språk, men også på samisk. Det betyr at all opplæring i alle fag foregår på samisk.
- Utenfor samisk forvaltningsområde, oppstår retten til å få all opplæring på samisk dersom 10 eller flere elever i kommunen (gjerne på tvers av skoler) krever det, og opplæringa skal fortsette så lenge det er minst 6 elever igjen i gruppa.
- Opplæring i samisk er en rettighet for alle samiske elever, uavhengig av hvor mange andre som har slik opplæring i kommunen.
Opplæring i og på samisk i grunnskolen reguleres i opplæringsloven § 6-2.
Opplæring i samisk vil si opplæring i samisk som første- eller andrespråk. I kommuner som er en del av samisk forvaltningsområde har alle elever i grunnskolealder rett til opplæring i samisk. I kommuner utenfor samisk forvaltningsområde har samer i grunnskolealder rett til opplæring i samisk som første- eller andrespråk. Opplæring i samisk kan ikke sentraliseres i kommunen, og må gis på elevens nærskole.
Dersom kommunen/fylkeskommunen ikke kan gi opplæring i samisk med kvalifisert personell vil elevene ha krav på alternative former for opplæring, jf. opplæringsloven § 6-2 femte ledd og forskrift til opplæringsloven § 7-1. Slik alternativ opplæring betyr i praksis tilbud om fjernundervisning.
Oahpaheapmi sámegillii ja sámegielas
Oahpahuslága § 6-1 meroštallá ahte sápmelaš lea olmmoš gii sáhttá čálihuvvot sámi jienastuslohkui, ja su mánát maid. Danne lea buot sámi ohppiin vuoigatvuohta oažžut sámegieloahpaheami. Ruovttugielda galgá fuolahit ahte sii ožžot dan, geahčakeahttá dasa leago gielda sámi hálddašanguovllu siskkobealde vai olggobealde.
Sámegielaid hálddašanguvlui gullet gielddat, main sámegiella ja dárogiella leat ovttadássásaš gielat. Daid gielddain galget dat, geat geavahit sámegiela, oažžut vástádusa sámegillii go váldet oktavuođa gielddain. Norggas gullet 12[1]gieldda hálddašanguvlui.
- Buot dáid gielddaid ohppiin lea vuoigatvuohta oažžut oahpaheami sihke sámegielas ja sámegillii. Dat mearkkaša ahte buot oahpaheapmi buot fágain čađahuvvo sámegillii.
- Sámi hálddašanguovllu olggobealde lea vuoigatvuohta oažžut buot oahpaheami sámegillii juos 10 dahje eanet oahppit gielddas (áinnas iešguđet skuvllain) gáibidit dan, ja oahpaheapmi galgá jotkojuvvot nu guhká go uhcimustá 6 oahppi leat vel joavkkus.
- Oahpaheapmi sámegielas lea vuoigatvuohta, mii gullá buot sámi ohppiide, beroškeahttá man gallis earáin lea dakkár oahpaheapmi gielddas.
Láhkavuođđu sámegiela ja sámegiel oahpahussii lea oahpahuslága § 6-2:s.
Oahpaheapmi sámegielas mearkkaša ahte sámegiella oahpahuvvo vuosttas- dahje nubbegiellan. Gielddain mat gullet sámi hálddašanguvlui, lea buot ohppiin geat leat vuođđoskuvlaagis vuoigatvuohta oažžut oahpaheami sámegielas. Gielddain mat leat sámi hálddašanguovllu olggobealde, lea sámiin geat leat vuođđoskuvlaagis vuoigatvuohta oahpaheapmái sámegielas vuosttas- dahje nubbegiellan. Oahpaheapmi sámegielas ii sáhte lágiduvvot nu ahte oahppit čohkkejuvvojit guovddášskuvllaide, dat ferte addojuvvot oahppi lagasskuvllas.
Juos gielda/fylkkagielda ii sáhte lágidit sámegiela oahpaheami, nu ahte dainna barget gelbbolaš bargit, de lea ohppiin riekti oažžut molssaevttolaš oahpohanvugiid, gč. oahpahuslága § 6-2 viđát lađđasa ja oahpahuslága § 7-1 láhkaásahusa. Dakkár molssaevttolaš oahpaheapmi mearkkaša geavatlaččat ahte fállet gáiddusoahpahusa.
Fjernundervisning
Når skoleeier ikke klarer å skaffe egen samisklærer, må skoleeier selv kontakte tilbyder av fjernundervisning og inngå avtale om opplæring for sine elever. Dette henger sammen med at det er kommunen/fylkeskommunen som har ansvaret for at elevene får opplæringen de har krav på, også når det gjelder samisk.
Gáiddusoahpahus
Go skuvlaeaiggát ii nagat háhkat sierra sámegieloahpaheaddji, de ferte skuvlaeaiggát ieš váldit oktavuođa gáiddusoahpahusa fálliin ja dahkat oahpahansoahpamuša iežas ohppiid várás. Nu lea danin go gielddas/fylkkagielddas dat lea ovddasvástádus fuolahit, ahte oahppit ožžot dan oahpaheami masa sis lea riekti, maiddái sámegielas.
Tilbydere av samisk fjernundervisning
Nordsamisk fjernundervisning til elever i grunnskolen
Statsforvalteren i Troms og Finnmark har koordineringsansvar for fjernundervisning i nordsamisk.
Masi skole, Kautokeino
Ella Eira, rektor og koordinator
41 36 79 65
Samisk videregående skole i Karasjok
Anna Ravna Gaup, inspektør og koordinator for fjernundervisning
41 85 50 18
Karasjok skole
Ina Maurstad, inspektør ina.maurstad@karasjok.kommune.no
485 06 101
May-Britt H. Balto, rektor 922 07 988
Sameskolen i Tana
Berit Ranveig Nilssen, rektor og koordinator for fjernundervisning
455 17 780
Manndalen skole i Nord-Troms
Odd Harald Fagerli, rektor og koordinator for fjernundervisning
77 71 94 00
77 71 94 01
Senter for fjernundervisning i Lakselv i Porsanger
Edith Påve, lærer og koordinator for fjernundervisning
926 33 724
Nord-Troms videregående skole
Anne Inger Eira Lilleng, avdelingsleder språkfag
77 78 70 31
958 05 698
Samisk videregående skole og reindriftsskole Kautokeino
Inga Gunhild Buljo Kemi, undervisningsinspektør og koordinator for fjernundervisning
78 48 45 00
901 93 819
Sameskolen i Troms
Åse Merethe Triumf-Andersen, rektor
91 33 56 00
Sissel-Marja Oskal, fagleder, isosk@malselvskolen.no
Lavangen språksenter
Ástávuona giellagoahtie
Adresse: Nesveien 24, 9357 Tennevoll
Telefon: 485 00 275
https://www.lavangen.kommune.no/astavuona-giellagoahtie.440719.no.html
Nordsamisk fjernundervisning til elever i videregående skole
Statsforvalteren i Troms og Finnmark har koordineringsansvar for fjernundervisning i nordsamisk.
Samisk videregående skole i Karasjok
Anna Ravna Gaup, inspektør og koordinator for fjernundervisning
41 85 50 18
Samisk videregående skole og reindriftsskole Kautokeino
Inga Gunhild Buljo Kemi, undervisningsinspektør og koordinator for fjernundervisning
78 48 45 00
901 93 819
Nord-Troms videregående skole
Anne Inger Eira Lilleng, avdelingsleder språkfag
77 78 70 31
958 05 698
Lavangen språksenter
Ástávuona giellagoahtie
Adresse: Nesveien 24, 9357 Tennevoll
Telefon: 485 00 275
https://www.lavangen.kommune.no/astavuona-giellagoahtie.440719.no.html
Lulesamisk fjernundervisning
Fylkesmannen i Nordland har koordineringsansvar for fjernundervisning i sør- og lulesamisk.
Bodø kommune, grunnskolekontoret
75 55 50 00
Knut Hamsun videregående skole
75 65 22 00
Bodin videregående skole
75 65 10 00
Sørsamisk kunnskapspark i Hattfjelldal
E-post: post@samisk365.no
Tlf: +47 75 99 00 80
Sørsamisk fjernundervisning
Fylkesmannen i Nordland har koordineringsansvar for fjernundervisning i sør- og lulesamisk.
Sørsamisk kunnskapspark (tidligere Sameskolen for Midt-Norge)
75 18 50 60
Åarjel-Saemiej Skuvle, Snåsa
74 12 70 35
979 78 388
Brekken oppvekst- og lokalsenter
72 40 63 10
72 40 63 20
Grong videregående skole
74 31 28 00
Aajege - Røros videregående skole
72 41 93 00
Sørsamisk kunnskapspark i Hattfjelldal
Utstyr til fjernundervisning
For å kunne bruke de tjenestene som er nødvendig får å gjennomføre fjernundervisning i samisk anbefaler vi dette utstyret:
Kravspesifikasjon til PC
- Windows 10 (1909)
- 8 GB RAM
- 2 GHz prosessor (Quad-core)
- 10 GB ledig plass på harddisk
Ekstra utstyr
- Minnepinne
- Datamus
- Webkamera sertifisert for Skype/Teams
- Øretelefon med mikrofon sertifisert for Skype/Teams
Programvare
- Samiske fonter/skrift: http://divvun.no/no/keyboards/desktopindex.html#Tastatur+for+Windows
- Microsoft Teams
Organisering av opplæringa
Opplæringa skal være etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet – LK06. I de 12 forvaltningskommunene, skal opplæringa i alle fag være etter LK06-samisk. Det samme gjelder elever utenfor de samiske distriktene hvis de får opplæring på samisk.
Elevene velger selv hvilke av de samiske språkene de ønsker opplæring i, og elevene kan velge samisk som første- eller andrespråk. Innholdet i opplæringa skal altså være etter læreplanen for samisk, uavhengig av om opplæringa er organisert som fjernundervisning eller med en stedlig lærer i elevens hjemkommune.
Rundskriv Udir-1-20xx fastsetter fag- og timefordelingen, og her går det frem hvor mange timer elevene skal ha i samisk. Rundskrivet angir et minimumsantall timer angitt i 60-minutters enheter.
Elever med samisk som førstespråk
- 1. 4. trinn: Minst 642 årstimer á 60 minutter, i snitt 160,5 timer per år
- 5.-7. trinn: Minst 312 årstimer totalt for trinnet, i snitt 104 timer per år
- 8.-10. trinn: Minst 284 årstimer totalt, i snitt 94,7 timer per år
Elever med samisk som andrespråk
- 1.-7. trinn: Minst 608 årstimer totalt, i snitt 87 timer per år
- 8.-10. trinn: Minst 228 årstimer totalt, i snitt 76 timer per år
Elever på barnetrinnet som har opplæring i samisk, skal ha minst 1562 timer i første- og andrespråket fordelt på minst 954 timer til førstespråket og minst 608 timer til andrespråket. Dette er 190 timer mer enn andre elever har i norsk (jf. tabell 1).
Organiseringen av opplæringen i samisk kan gjøres på ulike måter:
- Elever med samisk kan ha 190 timer mer enn ordinære elever (samlet timetall 5462 timer)
- Den ordinære ordningen med inntil 5 prosent fleksibilitet kan brukes til opplæring i samisk eller finsk
- Bruk av inntil 5 prosent omdisponering fra andre fag kan kombineres med tilleggstimer
På ungdomstrinnet skal elevene ha minst 512 timer i første- og andrespråket fordelt på minst 284 timer til førstespråket og minst 228 timer til andrespråket. Dette er 114 timer mer enn andre elever har i norsk (jf. tabell 1).
Organiseringen av opplæringen i samisk vil avhenge av om eleven velger fremmedspråk eller ikke.
For elever som ikke velger fremmedspråk, omdisponeres timer fra dette faget til første- og andrespråket. Elever med samisk kan velge et lavere minstetimetall i fremmedspråk enn 222 timer, men ikke lavere enn 190 timer.
For elever som velger fremmedspråk/språklig fordypning i tillegg til samisk kan opplæringen i samisk organiseres på ulike måter:
- Skoleeier kan gi inntil 114 timer tillegg til ordinært minstetimetall.
- Den generelle ordningen med omdisponering av 5 prosent av timetallet kan brukes til fremmedspråk.
- Punkt en og to kan kombineres. Bruk av inntil 5 prosent omdisponering fra andre fag kan kombineres med tilleggstimer.
Oahpaheami organiseren
Oahpaheapmi galgá čuovvut Máhttoloktema sámi oahppoplánabuktosa – ML06. 12 hálddašangielddas galgá oahpahus buot fágain čuovvut Sámi oahppoplánabuktosa ML06. Seamma guoská ohppiide sámi guovlluid olggobealde juos sii oahpahuvvojit sámegillii.
Oahppit válljejit ieža guđemuš sámegielas sii háliidit oahpahusa, ja oahppit sáhttet válljet sámegiela vuosttas- dahje nubbegiellan. Oahpaheami sisdoallu galgá nappo čuovvut sámegiela oahppoplána, beroškeahttá leago oahpaheapmi organiserejuvvon gáiddusoahpahussan dahje báikkálaš oahpaheaddji veagas oahppi ruovttugielddas.
Johtočála Udir-1-20xx mearrida fága- ja diibmojuogu, ja dás boahtá ovdan galle diimmu ohppiin galget leat sámegielas. Johtočállagii lea čállojuvvon uhcimus diibmolohku, mii lea almmuhuvvon 60-minuhttasaš ovttadagaid mielde.
Juos oahppis lea sámegiella vuosttasgiellan, de gustojit dát diibmologut:
- 1.-4. ceahkis: uhcimustá 642 jahkediimmu á 60 minuhta, gaskamearálaččat 160,5 diimmu jagis
- 5.-7. ceahkis: uhcimustá 312 jahkediimmu oktiibuot, gaskamearálaččat 104 diimmu jagis
- 8.-10. ceahkis: uhcimustá 284 jahkediimmu oktiibuot, gaskamearálaččat 94,7 diimmu jagis
Sámegillii nubbegiellan gustojit čuovvovaččat:
- 1.-7. ceahkis: uhcimustá 608 jahkediimmu oktiibuot, gaskamearálaččat 87 diimmu jagis
- 8.-10. ceahkis: uhcimustá 228 jahkediimmu oktiibuot, gaskamearálaččat 76 diimmu jagis
Mánáidceahki oahppit, geain lea sámegiela oahpahus, galget oažžut uhcimustá 1562 diimmu vuosttas- ja nubbegielas, nu ahte leat uhcimustá 954 diimmu vuosttasgielas ja uhcimustá 608 diimmu nubbegielas. Dát leat 190 diimmu eambbo go eará ohppiin leat dárogielas (gč. tabealla 1).
Sámegiela oahpaheami organiseren sáhttá dahkkojuvvot iešguđege lági mielde:
- Ohppiin geain lea sámegiella sáhttet leat 190 diimmu eambbo go dábálaš ohppiin (oktiibuot 5462 diimmu).
- Dábálaš ortnet, mas lea gitta 5 proseantta rádjai heivehanmunni, sáhttá geavahuvvot oahpaheapmái sámegielas dahje suomagielas.
- Ođđasisjuogadeapmi eará fágain gitta 5 proseantta rádjai sáhttá geavahuvvot lotnolassii lassediimmuiguin.
Nuoraidceahkis galget ohppiin leat uhcimustá 512 diimmu vuosttas- ja nubbegielas, nu ahte leat uhcimustá 284 diimmu vuosttasgielas ja uhcimustá 228 diimmu nubbegielas. Dát leat 114 diimmu eambbo go eará ohppiin leat dárogielas (gč. tabealla 1).
Oahpaheami organiseren sámegielas lea dan duohken, válljego oahppi vierisgiela vai ii.
Ohppiide geat eai vállje vierisgiela, ođđasisjuogaduvvojit dán fága diimmut vuosttas- ja nubbegillii. Oahppit geain lea sámegiella, sáhttet válljet vuolit uhcimuslogu vierisgielas go 222 diimmu, muhto eai vuolit go 190 diimmu. Ohppiide geat válljejit vierisgiela/gielalaš čiekŋudeami sámegiela lassin, sáhttá oahpaheapmi organiserejuvvot iešguđege lági mielde:
- Skuvlaeaiggát sáhttá addit gitta 114 diimmu rádjai lassediimmuid dábálaš uhcimusdiibmologu lassin.
- Oppalaš ortnet, mas 5 proseantta diibmologus ođđasisjuogaduvvojit, sáhttá geavahuvvot vierisgillii.
- Vuosttas ja nubbi čuokkis sáhttet ovttastahttojuvvot. Ođđasisjuogadeapmi eará fágain gitta 5 proseantta rádjai sáhttá geavahuvvot lotnolassii lassediimmuiguin.
Friskoler
Opplæringsloven § 6-2 gjelder ikke for friskoler. Det betyr at elever på friskoler ikke har den samme retten til å få opplæring i eller på samisk som i offentlige skoler.
Videre betyr dette at friskolene heller ikke har den samme plikten til å tilby opplæring i eller på samisk. Det er likevel en mulighet for friskoler til å gi opplæring i samisk.
Dette forutsetter at skolen har en læreplan i samisk som er godkjent av Utdanningsdirektoratet, og at skolen sørger for en fag- og timefordeling som gir tilstrekkelig tid til opplæring i samisk.
Skolen behøver ikke direktoratets godkjenning av fag- og timefordelingen for elever som får opplæring i samisk som første- eller andrespråk.
Friskoler har normalt ikke lov til å gi fjernundervisning, men det er gjort unntak for opplæring i samisk. Dette innebærer at også friskoler kan tilby samiskopplæringen som fjernundervisning for sine elever.
Friijaskuvllat
Oahpahuslága § 6-2 ii gusto friijaskuvllaide. Dat mearkkaša ahte oahppit geat vázzet friijaskuvllain ii leat seamma vuoigatvuohta oažžut oahpaheami sámegielas dahje sámegillii go oahppit geat vázzet almmolaš skuvllain.
Dát mearkkaša maiddái ahte friijaskuvllain ii leat seamma geatnegasvuohta fállat oahpaheami sámegielas dahje sámegillii.
Liikká sáhttet friijaskuvllat fállat sámegieloahpahusa. Dat eaktuda ahte skuvllas lea sámegiela oahppoplána, maid Oahpahusdirektoráhtta lea dohkkehan.
Endringer i tilskudd til opplæring
Innenfor og utenfor samiske distrikt
Fra og med 1.1.2023 skal kommunen/skoleeier innenfor og utenfor de samiske forvaltningsområder ikke lenger søke om tilskudd. Statstilskudd for opplæring i samisk språk vil utbetales automatisk fra Utdanningsdirektoratet basert på skolens registrering av elever som får samisk språkopplæring i GSI i oktober hvert år.
Utdanningsdirektoratet utbetaler statstilskudd til alle kommuner to ganger i året, i juni og i desember.
Samiske forvaltningskommuner
[1] Finnmark | Finnmárku
- Unjárga/ Nesseby
- Deatnu/Tana
- Porsángu/Porsanki/Porsanger
- Kárášjohka/Karasjok
- Guovdageaidnu/Kautokeino
Troms | Romsa
- Gáivuotna/Kaivuono/Kåfjord
- Loabák /Lavangen
- Tjeldsund/Dielddanuori
Nordland | Nordlánda
- Divtasvuodna/Tysfjord
- Aarporte/Hattfjelldal
Trøndelag | Trøndelága
- Raarvihke/Røyrvik
- Snåase/Snåsa
- lassje/Røros
Seminar om samisk opplæring
Nettseminarene gir skoleeiere og foresatte til samiske barnehagebarn og elever nyttig informasjon om rettighetene til samisk opplæring.
Publisert 13.11.2020
Lær mer om retten til samiskopplæring
Vil du lære mer om barns rett til samiskopplæring og hvordan det kan organiseres? Her finner presentasjoner fra nasjonalt nettseminar om samiskopplæring.
Publisert 21.04.2020
Praksisendring for friskoler som gir samiskopplæring
Friskoler kan gi samiskopplæring som fjernundervisning. Friskoler trenger ikke Utdanningsdirektoratets godkjenning av fag- og timefordeling for samiskelever. Dette er nytt i praksisendringen til Utdanningsdirektoratet.