Oppdateringar av kontonummer i saker erstatning avlingssvikt

Det tek ofte lang tid frå søknader om erstatning avlingssvikt kjem inn til erstatninga blir utbetalt. I mellomtida kan føretaket ha endra kontonummer. Søkjar må då nytta denne lenka og oppdatera kontonummer sjølv:

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 04.05.2020

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/landbruksdirektoratet/registrering-av-kontonummer/

 

Melding frå Landbruksdirektoratet:

Det har i det siste blitt lansert flere forbedringer i ELF. En oppsummering kommer her:

Saldosjekk fjernet / tilbakebetalinger av erstatning

Etter endringer i ELF i desember har det ikke vært mulig å utføre saldosjekk mot Agresso, dermed stoppet både utbetalinger og tilbakebetalinger opp. Det ble ganske raskt laget en quick-fix med en fiktiv saldo som gjorde det mulig å få utført utbetalinger. Quickfixen tok ikke høyde for tilbakebetalinger. Dette er imidlertid korrigert nå ved at saldosjekket er fjernet fra alle søknadsskjemaer i ELF, «Vis saldo» knappen er med andre ord tatt vekk.

Ved henholdsvis godkjenning og anvisning av utbetaling skal det nå trykkes på knappen «godkjenn utbetaling» eller «anvis utbetaling». Øvrige rutiner i ELF på utbetaling er som før.

 

Kontonummer felt fjernet / Sjekk av kontonummer mot Lreg

Transaksjoner i ELF går til utbetaling i Agresso via en direkte filoverføring. ELF går da glipp av en kontroll av kontonummer som de fleste av Ldir sine systemer har. Dette gir mye manuelt merarbeid og forsinkelser når kontonummer byttes mellom søknadstidspunktet og utbetalingstidspunktet.

I ELF er nå feltene «kontonummer» og « nytt kontonummer» tatt vekk og en automatiske kontroll av kontonummer mot Lreg er opprettet (rødt boks viser det som er tatt bort. Dette vil medføre at vi slipper forsinkelser og problemer rundt utbetalinger. Kontrollen utføres rett før godkjenning / anvisning av utbetaling. Ved feil eller manglende kontonummer vil følgende feilmelding dukke opp hos saksbehandler:

Løsningen på dette er å be søker om selv å gå inn i Altinn og oppdatere sitt kontonummer via denne lenken her:

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/landbruksdirektoratet/registrering-av-kontonummer/

 

Manglende vedlegg i søknad

Det har vært flere saker med manglende vedlegg i det siste. Det viser at samlet størrelse på vedleggene gjør at de ikke kan sendes fra ELF eller mottas av kommune eller FM sine postmottak.

Dette må foreløpig løses manuelt via vår IKT avdeling men det jobbes med en løsning på dette, kommer tilbake med mer informasjon når denne er klar. Enn så lenge får dere sende Landbruksdirektoratet en mail og be om å få vedleggene tilsendt via mail.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Kontaktpersonar