Utvikling av sosiale tjenester i NAV Øksnes
I januar 2021 startet Nav Øksnes et tre-årig prosjekt kalt «utvikling av de sosiale tjenestene i NAV-kontoret. Oppfølging av brukere med depositumgaranti».
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Prosjektet er finansiert av tilskuddsmidler fra Statsforvalteren. Målet med ordningen er å skape et helhetlig og samordnet tjenestetilbud tilpasset brukernes behov i tråd med Sosialtjenesteloven.
Kobling til boligsosial lov:
- 6.Plikt til å gi individuelt tilpasset bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet.
Resultater:
Gjennom prosjektet har NAV Øksnes:
- Avdekket store hjelpebehov hos den enkelte bruker, det gjelder særlig brukere med sammensatte hjelpebehov
- Fått bedre forutsetninger for å sikre individuelt tilpasset hjelp og veiledning
- Fått bedre rutiner på å kople på andre instanser ved behov, herunder lege, psykisk helsevern, miljøtjenesten, gjeldsforvaltningen i NAV, ansvarsgrupper mm.
Dette har gitt brukerne bedre livskvalitet.
Gjennomføring
I NAV Øksnes er to personer ansatt i prosjektet.
Målgruppen for prosjektet er i hovedsak mennesker som har depositumgaranti fra NAV. Erfaringsmessig har disse også:
- Utfordringer med å følge opp skole eller jobb
- Vansker med å komme seg inn på det ordinære leiemarkedet
- Utfordringer med daglig boevne (hushold, matlaging m.m.)
I tillegg er de ofte påkoblet andre deler av det offentlige tjenesteapparatet, for eksempel innen rus og/eller psykisk helse, eller de har behov for å bli det.
Prosjektmedarbeiderne møter i all hovedsak brukerne hjemme. Antall hjemmebesøk og varighet varierer mellom brukerne. Noen har behov for hjemmebesøk 2-3 ganger per uke, andre trenger bare oppfølging 1-2 ganger per år.
Tema og innhold i besøkene er forskjellig fra bruker til bruker, og kan handle om å:
- Finne fram i offentlige systemer
- Lage rutiner for renhold, matlaging og kosthold
- Søke bostøtte, sosialhjelp mm
- Finne og/eller beholde bolig
- Gi råd for husstandens økonomi og budsjett
- Informere om fritidstilbud
- Informere om utdannings- og jobbmuligheter
- Bidra til at bruker oppsøker fastlege, tannlege eller andre helsetjenester
Prosjektet har jevnlige møter med psykisk helse, miljøtjenesten, tjenestekontoret i kommunen og boligstiftelsen.
Brukerne står fritt til å delta i prosjektet.
Suksessfaktorer
Andre året ut i prosjektperioden peker prosjektet på disse suksessfaktorene:
- Gode relasjoner med basis i tillit og respekt
Det betyr at prosjektmedarbeiderne må bli kjent med og forstå hver enkelt bruker, og der brukerne medvirker til å finne gode løsninger. - Hjemmebesøk
Gjennom hjemmebesøkene blir prosjektet godt kjent med deltakerne, og avdekker en rekke forhold som ellers ikke er så lett å finne ut av. Det kan være behov for renhold, ernæringsveiledning eller helsehjelp. - Prosjektmedarbeiderne kan kontaktes direkte
Brukerne får mobilnumrene til prosjektmedarbeiderne, og kan ringe dem ved behov.
Offentlige instanser jobber tett
- Et tettere samarbeid med øvrig offentlig tjenesteapparat gjør at brukerne møter helhetlige tjenester på tvers av NAV, helse- og kommunesektoren, som også er tilpasset deres livssituasjon
Erfaringer og utfordringer
I løpet av prosjektperioden har prosjektet møtt på disse utfordringene:
- Prekær mangel på boliger i kommunen
- Fragmenterte kommunale helse- og omsorgstjenester til særlig sårbare brukere, spesielt gjelder det for personer med psykiske lidelser og rusproblematikk.
- Nødvendig sikkerhet ved hjemmebesøk
- Vanskelig å dokumentere arbeidet gjennom statistikk
Kontaktperson, NAV Øksnes:
Marita Fossem, leder NAV Øksnes
Tlf.: 908 21 898 / 401 03 816
E-post: Marita.fossem@nav.no