Utvikling av sosiale tjenester i NAV Øksnes

Øksnes i dramatisk vinterlys
Foto: Ann-Rita Heitmann.

I januar 2021 startet Nav Øksnes et tre-årig prosjekt kalt «utvikling av de sosiale tjenestene i NAV-kontoret. Oppfølging av brukere med depositumgaranti».

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 09.08.2023

Prosjektet er finansiert av tilskuddsmidler fra Statsforvalteren. Målet med ordningen er å skape et helhetlig og samordnet tjenestetilbud tilpasset brukernes behov i tråd med Sosialtjenesteloven.

Kobling til boligsosial lov:

  • 6.Plikt til å gi individuelt tilpasset bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet.

Resultater:
Gjennom prosjektet har NAV Øksnes:

  • Avdekket store hjelpebehov hos den enkelte bruker, det gjelder særlig brukere med sammensatte hjelpebehov
  • Fått bedre forutsetninger for å sikre individuelt tilpasset hjelp og veiledning
  • Fått bedre rutiner på å kople på andre instanser ved behov, herunder lege, psykisk helsevern, miljøtjenesten, gjeldsforvaltningen i NAV, ansvarsgrupper mm.

Dette har gitt brukerne bedre livskvalitet.

Gjennomføring
I NAV Øksnes er to personer ansatt i prosjektet.

Målgruppen for prosjektet er i hovedsak mennesker som har depositumgaranti fra NAV. Erfaringsmessig har disse også:

  • Utfordringer med å følge opp skole eller jobb
  • Vansker med å komme seg inn på det ordinære leiemarkedet
  • Utfordringer med daglig boevne (hushold, matlaging m.m.)

I tillegg er de ofte påkoblet andre deler av det offentlige tjenesteapparatet, for eksempel innen rus og/eller psykisk helse, eller de har behov for å bli det.

Prosjektmedarbeiderne møter i all hovedsak brukerne hjemme. Antall hjemmebesøk og varighet varierer mellom brukerne. Noen har behov for hjemmebesøk 2-3 ganger per uke, andre trenger bare oppfølging 1-2 ganger per år.  

Tema og innhold i besøkene er forskjellig fra bruker til bruker, og kan handle om å:

  • Finne fram i offentlige systemer
  • Lage rutiner for renhold, matlaging og kosthold
  • Søke bostøtte, sosialhjelp mm
  • Finne og/eller beholde bolig
  • Gi råd for husstandens økonomi og budsjett
  • Informere om fritidstilbud
  • Informere om utdannings- og jobbmuligheter
  • Bidra til at bruker oppsøker fastlege, tannlege eller andre helsetjenester

Prosjektet har jevnlige møter med psykisk helse, miljøtjenesten, tjenestekontoret i kommunen og boligstiftelsen.  

Brukerne står fritt til å delta i prosjektet.

Suksessfaktorer
Andre året ut i prosjektperioden peker prosjektet på disse suksessfaktorene:

  • Gode relasjoner med basis i tillit og respekt
    Det betyr at prosjektmedarbeiderne må bli kjent med og forstå hver enkelt bruker, og der brukerne medvirker til å finne gode løsninger.
  • Hjemmebesøk
    Gjennom hjemmebesøkene blir prosjektet godt kjent med deltakerne, og avdekker en rekke forhold som ellers ikke er så lett å finne ut av. Det kan være behov for renhold, ernæringsveiledning eller helsehjelp.
  • Prosjektmedarbeiderne kan kontaktes direkte
    Brukerne får mobilnumrene til prosjektmedarbeiderne, og kan ringe dem ved behov.

Offentlige instanser jobber tett

  • Et tettere samarbeid med øvrig offentlig tjenesteapparat gjør at brukerne møter helhetlige tjenester på tvers av NAV, helse- og kommunesektoren, som også er tilpasset deres livssituasjon


Erfaringer og utfordringer
I løpet av prosjektperioden har prosjektet møtt på disse utfordringene:

  • Prekær mangel på boliger i kommunen
  • Fragmenterte kommunale helse- og omsorgstjenester til særlig sårbare brukere, spesielt gjelder det for personer med psykiske lidelser og rusproblematikk.
  • Nødvendig sikkerhet ved hjemmebesøk
  • Vanskelig å dokumentere arbeidet gjennom statistikk

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktperson, NAV Øksnes:

Marita Fossem, leder NAV Øksnes
Tlf.: 908 21 898 / 401 03 816
E-post: Marita.fossem@nav.no