Ny forskning om Inn på tunet til elever

Ny forskning viser at opplæring på gård gir gode resultater. Foto: Dan Mariner, Statsforvalteren i Nordland

Ny norsk forskning viser at opplæring på gård gir gode resultater. Elevene får kunnskap og erfaringer som de kan ta med seg tilbake til klassefellesskapet, samfunnet og arbeidslivet. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 18.04.2023

Tilpasset opplæring på gård

Forskningsinstituttet NORCE har i det nylig avsluttede forskningsprosjektet "Tilpasset opplæring på gård for elever på ungdomstrinnet", undersøkt hvordan Inn på tunet-gårder kan benyttes for denne typen tilpasset opplæring. I studien er det gjennomført intervju med gårdbrukere, kontaktlærere, rådgivere og skoleledere ved fem ulike gård-skole-tilbud på Østlandet, Vestlandet og Midt-Norge. Prosjektet har vært finansiert av Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri. 

Elevene utviklet et positivt selvbilde

Studien avdekket at elevene fikk en tettere oppfølging på gård enn i det store klassefellesskapet i skolen. Dette gav mulighet for tett samhandling om ulike praktiske arbeidsoppgaver. Elevene knyttet nye vennskap. Erfaringene elevene fikk på gården bidro til å bygge opp under elevenes utvikling av et positivt selvbilde. I tillegg viste studient at deltakelse og medvirkning i oppgaver som opplevdes som interessante, bidro til inkludering i fellsskapet. 

Resultater

Studien har blant annet funnet ut at tilpasset opplæring på gård gir elevene

  • En annen måte å lære på
  • Tettere relasjoner med voksne og andre elever på gården og på skolen
  • Erfaring med å mestre varierte og viktige oppgaver
  • En unik mulighet til å ta i bruk det de lærer gjennom nye praktiske oppgaver som fører til dybdelæring
  • Kunnskap og erfaringer som de kan ta med klassefellesskapet, samfunnet og arbeidslivet

Erfaringer fra pilotprosjektet i Nordland

Den omtalte studien har studert tilbud til elever som har tilpasset opplæring i skolen. I Nordland har man gjennom pilotprosjektet i Inn på tunet-løftet, erfart at flere av funnene i studien også gjelder i den allmennpedagogiske undervisningen for hele klasser av elever. Blant annet har man erfart at elevene som jevnlig besøker en Inn på tunet-gård som en del av skolehverdagen, knytter nye vennskap, får erfaring med å mestre oppgaver, og ikke minst at deltakelse og medvirkning i oppgaver som oppleves som meningsfulle, bidrar til inkludering i fellesskapet. 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.