Informasjonen under er rettet mot de som kjøper Inn på tunet-tjenester. Dette kan være ulike tjenesteområder i kommunen; slik som barnehage, skole, helse og omsorg, barnevern, flyktningetjenesten m.fl. I tillegg kan også NAV, fengselsvesen og privatpersoner kjøper Inn på tunet-tjenester.
Hvem tar initiativ til å bruke Inn på tunet?
Initiativet til å ta i bruk Inn på tunet er ofte et samspill mellom tilbyder og kjøper. I noen tilfeller kan den potensielle kjøperen være proaktiv, oppmuntrer, stimulerer og setter av ressurser til Inn på tunet. I andre tilfeller kommer initiativet fra tilbyderne og deres organisasjoner.
Det juridiske ansvaret for tilbudets innhold ligger hos kjøper gitt at tilbudet er lovpålagt og inngår i offentlige tjenester, slik som skole, helse, sosiale tjenester og rusomsorg.
Suksessfaktorer
Følgende faktorer kan bidra til et suksessfullt Inn på tunet-samarbeid mellom kjøpere og tilbydere:
- Forankring administrativt og politisk i kommunen. Dette kan bidra til langsiktighet og forutsigbarhet for kjøper, tilbyder og bruker. Ved å inngå langsiktige avtaler, vil tilbyder ha mulighet til å videreutvikle og investere i sitt tilbud, slik at kjøper får et enda bedre tilbud.
- Personlige relasjoner, tillit og god dialog mellom kjøper og tilbyder. Jevnlige møter og besøk på gården bygger relasjoner, tillit mellom partene og kan løse utfordringer som dukker opp underveis.
- Kommunens holdninger til utvikling og innovasjon, og ønske om å tenke fleksible tilbud i et livsløpsperspektiv
Teksten her er hentet fra Håndbok for kjøp av Inn på tunet-tjenester. Denne finner du en egen lenke til.