Dobling i antall forurensningstilsyn
I 2018 hadde Fylkesmannens Miljøvernavdeling tilsyn med 71 virksomheter i Nordland. 53 av disse fikk pålegg om å rette avvik. Seks fikk varsel om tvangsmulkt og en fikk varsel om stenging. Ingen ble anmeldt.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Oppdraget
Fylkesmannen er forurensningsmyndighet ovenfor en lang rekke av ulike typer bransjer. Dette oppdraget består blant annet i å gjennomføre et risikobasert tilsyn. Tilsynet skal bidra til at risikoen for negativ påvirkning på ytre miljø reduseres.
Omkring halvparten av de forurensningstilsynene som Fylkesmannen i Nordland utførte i 2018 var del av en av følgende seks nasjonale aksjoner:
- Avfall fra sykehus og laboratorier
- Fiskeforedling
- Kommunetilsyn på grunnforurensning
- Mottak og mellomlagring av farlig avfall
- Pukkverk
- HMS-etatene sin felles tilsynsaksjon
Omfang
Vi utførte 71 forurensningstilsyn i 2018. Dette er mer enn dobbelt så mange som snittet per år i perioden 2014 - 2017. Økningen i antall tilsyn har skjedd i tråd med nasjonale føringer.
For tilsynene som vi utførte i 2018, ble det krevd inn omtrent en million kroner i gebyr. Dette er en tredobling fra 2017. Det skyldes både økningen i antall tilsyn og økt pris per tilsyn. Prisen for et tilsyn er regulert gjennom forurensningsforskriften, og fastsettes ut fra timeforbruk. Gebyrsatsen er uavhengig av tilsynsresultater og reiseavstander. Inntekter fra gebyr går til å dekke Fylkesmannen sine kostnader med tilsynet. I tillegg gjør vi en del tilsyn som ikke er dekket inn via gebyr, for eksempel kommunetilsyn og brevkontroller.
Omtrent 100 ulike anlegg inngår i de forurensningstilsynene som vi i Nordland utførte i 2018. Disse lokalitetene ligger i om lag halvparten de 44 kommunene og i samtlige av de seks regionene.
Virksomheter
Listen over de bransjene som fikk tilsynsbesøk fra oss i 2018 viser stor variasjon, både i størrelse og type.
De fem største
To tredjedeler av forurensningstilsynene fra 2018 fordeler seg på fem typer bransjer. På topp finner vi akvakultur og avfallsanlegg. Disse utgjør en vesentlig del av oppgaveporteføljen vår. De har derfor også vanligvis både flest og mest omfattende tilsyn. Fiskeforedling, skipsverft og pukkverk inngår i nasjonale satsingsområder.
Flyplasser og midlertidig anleggsvirksomhet
Nordland har hele 12 flyplasser, men det er kun en av disse som har fått tilsyn i 2018. De øvrige har vært fulgt opp med tilsyn i perioden 2013 - 2017. Tilsyn med midlertidig anleggsvirksomhet er avhengig av hvilke prosjekter som pågår i det aktuelle tilsynsåret. For 2018 prioriterte vi oppfølging av ny E6 på Helgeland.
Nye områder
Sykehus og laboratorier er eksempler på virksomheter som vanligvis ikke ligger inn under Miljøvernavdelinga sin faste oppgaveportefølje. Disse tilsynene ble for 2018 gjennomført som del av en nasjonal aksjon.
Marin forsøpling
12 virksomheter i og omkring Myre havn i Øksnes kommune fikk tilsyn i 2018, over en periode som strakk seg over tre dager.
På Værøy fikk seks virksomheter tilsyn fra Fylkesmannen på samme dag. Hensikten med denne arbeidsmetoden er å få et bedre oversikt over avfallsflyten i et bestemt geografisk område. Kampen mot marin forsøpling og miljøgifter på avveie er viktige drivkrefter i dette arbeidet.
Kommunetilsyn
Kommunene er delegert forurensningsmyndighet innenfor en rekke områder. Koordineringen av denne innsatsen er avgjørende.
Fylkesmannen har først og fremst en veilederrolle ovenfor kommunene. Samtidig er vi satt til å gjøre et statlig tilsyn. Kommunetilsynene gjennomfører vi med granskning av dokumenter og intervju av alle nivåer i organisasjonen, fra rådmannen og ned til den enkelte saksbehandler.
Andre virksomheter
Fylkesmannen kan gjennomføre tilsyn med håndtering av avfall i enhver virksomhet, også småbedrifter. Verksteder er et eksempel fra 2018. Fôrproduksjon, næringsmiddelindustri, asfaltverk og impregnering av oppdrettsnøter er eksempler på andre saksområder som er delegert til Fylkesmannen, men som vi ikke finner på tilsynslisten for 2018. Dette er bransjer som vi følger opp med jevne mellomrom.
Funn
I 53 av de 71 forurensningstilsynene som Fylkesmannen i Nordland gjennomførte i 2018, ble det avdekket brudd fra gjeldende krav, det vi kaller avvik.
Hos 12 av disse virksomhetene ble bruddene betegnet som alvorlige. Dette er:
- 4 tilfeller som gjelder mottak og behandling av avfall
- 4 tilfeller som gjelder utslipp fra fiskeforedling
- 2 tilfeller som gjelder utslipp fra båtslipper
- 2 tilfeller som gjelder utslipp fra settefiskanlegg
I motsatt ende av skalaen finner vi 7 tilsyn som ble gjennomført uten at det ble avdekket noen funn. Alle disse tilsynene er spisset inn mot en svært begrenset del av lovverket. Her finner vi fire tilsyn som kun gjelder bruk av lusemidler ved oppdrett av matfisk.
De tre øvrige er korte HMS-tilsyn med særskilt fokus på risikovurdering.
Reaksjon
Alle virksomheter med avvik er fulgt opp med pålegg om redegjørelse for gjennomføring av tiltak. I 2018 hadde vi i tillegg seks tilfeller der vi fant det nødvendig å varsle vedtak om tvangsmulkt. Vedtak om tvangsmulkt har til hensikt å sikre gjennomføring av tiltak. Beløpet sin størrelse skal derfor stå i samsvar med det virksomheten sparer på å ikke gjennomføre tiltak. Den høyeste tvangsmulkten som Fylkesmannen i Nordland varslet etter tilsyn i 2018 er et engangsbeløp på kr 300 000. Hittil har det ikke vært ansett som nødvendig å iverksette noen av de seks varslede vedtakene om tvangsmulkt. Dette betyr at varsel om tvangsmulkt har vært et virkemiddel som har fungert etter hensikten. I et tilfelle fant Fylkesmannen det nødvendig å varsle stenging av et avfallsdeponi. Heller ikke her har det vært nødvendig å fatte noe vedtak.
Anmeldelse skal, i følge nasjonale retningslinjer, begrenses til de mest alvorlige tilfellene av brudd på bestemmelser i forurensningsloven. Ingen av de 71 virksomhetene som Fylkesmannen i Nordland gjennomførte tilsyn med i 2018 ble anmeldt. Forrige gang noen ble anmeldt etter et tilsyn fra oss skjedde i 2016. Dette året anmeldte vi to virksomheter. Den ene har vedtatt et forelegg. Den andre saken er fortsatt under behandling.
Resultat
Gjennomføring av risikobaserte tilsyn skal resultere i at det skjer en endring som gir redusert risiko for negativ påvirkning på ytre miljø. Det kan være vanskelig å måle denne endringen, særlig siden den i mange tilfeller skjer over lang tid. Et eksempel er oppfølgingen av skipsverft og båtslipper. Etter 16 år med relativt tett oppfølging, finner vi fortsatt avvik hos samtlige av de besøkte virksomhetene. Vi ser likevel en klar utvikling med økende grad av kontroll på utslippene.
Oppfølgingen av avfallsanlegg har vært tett i en periode på over 20 år. Flere av de tilsynene som vi gjennomfører i denne bransjen skjer nå uten at det er behov for reaksjon.
Her ser vi også at bruken av sertifiserte miljøsystemer har blitt mer og mer vanlig. Samtidig er det dessverre slik at miljøsertifisering i seg selv ikke er noen garanti for at det ikke skjer alvorlige brudd.
Et eksempel fra 2018 er der Fylkesmannen under et rutinebesøk fant 12 avvik og varslet stenging av et avfallsdeponi. Dette skjedde på tross av at avfallsselskapet var miljøsertifisert. Høy miljørisiko og den store variasjonen i funn gjør at vi fortsatt ser behov for å ha en tett oppfølging av avfallsbransjen.
Sykehus og laboratorier er eksempler på virksomheter som Fylkesmannens Miljøvernavdeling har ført tilsyn med nå i 2018. Dette er virksomheter som det ikke er vanlig å finne på tilsynsplanen vår. Her ser vi likevel at vi har satt synlige spor etter oss. Også ved tilsyn i småbedrifter finner vi flere tilfeller av stor endringsvilje. Et eksempel er en virksomhet i Bø kommune som kunne dokumentere innlevering av hele 12 tonn med farlig avfall til godkjent mottak like etter tilsynet.
Et resultat av kommunetilsynene er at terskelen for at saksbehandlere tar kontakt med Fylkesmannen i ettertid senkes betydelig. I enkelte tilfeller ser vi helt klart at dette har vært med på å styrke kommunen i sin utøvelse av forurensningsmyndighet. De fire kommunene som fikk tilsyn fra oss i 2018 har også, allerede under sluttmøtet, gitt positiv tilbakemelding på nytteverdien av tilsynet.